علامتگذاری فرآیند کسب و کار (BPMN) یک روش فلوچارتی است که مراحل یک فرآیند کسب و کار برنامهریزی شده را از یک انتها به انتهای دیگر مدل میکند. استاندارد BPMN نقشی کلیدی در مدیریت فرآیندهای کسب و کار دارد و توالی دقیق فعالیتهای کسب و کار و جریان اطلاعات مورد نیاز برای تکمیل فرآیند را به تصویر میکشد.
هدف استاندارد BPMN مدلسازی روشهای بهبود کارایی، ارزیابی شرایط جدید یا کسب مزیت رقابتی است. این روش در چند سال گذشته تحت فشار استاندارد قرار گرفته است و اکنون اغلب با نامی متفاوت فراخوانی میشود: مدلسازی و علامت گذاری فرآیند کسب و کار، که هنوز از اختصار BPMN برای آن استفاده میشود. این روش با زبان مدل سازی یکپارچه (UML) که در طراحی نرم افزار استفاده میشود تفاوت دارد.
عناصر و نمادهای نمودار BPMN 2.0
استاندارد BPMN از این چهار نوع عنصر برای نمایش نمودارهای فرآیند کسب و کار استفاده میکند:
- اشیاءجریان: رویدادها(event)، فعالیت ها(activity)، دروازه ها(gateway)
- اشیاء اتصال: sequence flow (جریان توالی)، message flow (جریان پیام)، association (ارتباط)
- مسیر شنا: استخر یا مسیر (pool or lane)
- مصنوعات: شی داده(data object)، گروه(group)، حاشیه نویسی(annotation)
در ادامه با هر یک از عناصر به طور جداگانه و نحوه استفاده از آنها برای تعریف فرآیند کسب و کار آشنا میشویم:
event
event در واقع تریگری است که فرآیند را شروع، اصلاح یا تکمیل میکند. انواع رویدادها شامل message ، timer ، error ، compensation ، signal ، cancel ، escalation ، link و موارد دیگر هستند. رویدادها با حلقه هایی نشان داده میشوند و بر اساس نوع رویداد، حاوی نمادهای دیگری نیز میباشند. رویدادها بسته به عملکردشان تحت عناوین “throwing” یا “catching” طبقه بندی میشوند.
Activity
Activity ، فعالیت یا وظیفه خاصی است که توسط شخص یا سیستم انجام میشود. فعالیتها در استاندارد BPMN به کمک مستطیلی با گوشه های گرد نشان داده میشوند. آنها میتوانند در همراهی با sub-processes، loopها، compensation ها و multiple instance ها، جزئیات بیشتری پیدا کنند.
Gateway
دروازه یا Gateway نقطه تصمیم گیری است و میتواند مسیر را براساس شرایط یا رویدادها تنظیم نماید. دروازهها به صورت لوزی نشان داده میشوند. آنها میتوانند دارای انواع مختلفی از جمله exclusive یا inclusive، parallel ، complex، یا مبتنی بر داده یا مبتنی بر رویدادها باشند.
Sequence flow
Sequence flow یا جریان توالی، ترتیب فعالیتهای انجام شده را نشان داده و در استاندارد BPMN به صورت یک خط مستقیم با یک پیکان نمایش داده میشود. جریان توالی ممکن است یک جریان مشروط یا یک جریان پیشفرض را نشان دهد.
Message flow
جریان پیام، پیام هایی را که از “pool” ها یا مرزهای سازمانی مانند دپارتمانها عبور میکنند، به تصویر میکشد. این نماد نباید رویدادها یا فعالیتها را در یک استخر بهم متصل کند. Message flow به صورت خط چین تیره با یک دایره در ابتدا و یک پیکان در انتها نشان داده میشود.
Association
به صورت نقطه چین نشان داده میشود و یکی از مصنوعات یا یک متن را به یک رویداد، فعالیت یا دروازه مرتبط میکند.
Pool and lane
هر Pool در استاندارد BPMN شرکت کنندگان اصلی فرآیند را نشان میدهد. یک Pool متفاوت نیز ممکن است در یک شرکت متفاوت یا در بخش دیگر وجود داشته باشد، اما همچنان شامل همین فرآیند باشد. Lane ها درون Pool ، فعالیت ها و جریانات مربوط به یک نقش یا یک شرکت کننده خاص را نشان میدهند و مشخص میکنند چه کسی مسئول چه بخشهایی از فرآیند است.
Artifact
Artifact یا مصنوعات اطلاعات اضافی هستند که توسعه دهندگان برای وارد کردن سطح جزئیات مورد نیاز به نمودار اضافه میکنند. سه نوع Artifact وجود دارد: شی داده، گروه و حاشیه نویسی. شی داده یا data object نشان میدهد که چه دادهای برای یک فعالیت ضروری است. یک group ، گروه بندی منطقی فعالیت ها را نشان میدهد اما جریان نمودار را تغییر نمیدهد. حاشیه نویسی توضیح بیشتری در مورد بخشی از نمودار ارائه میدهد.
چه کسی مدل سازی فرآیند کسب و کار را انجام میدهد؟
مدلسازی فرآیند کسب و کار میتواند شامل انواع نمودارها باشد. از نمودارهای ساده با رسم دستی گرفته تا نمودارهای درگیرتر با عناصر قابل توسعه برای ارائه جزئیات اجرایی کافی. در پیچیده ترین حالت، کار با استاندارد BPMN توسط تحلیلگران معتبر انجام میشود.
استفاده از استاندارد BPMN به تعهد زمان و انرژی نیاز دارد، اما بازدهی آن در زمینه درک و بهبود فرآیند، میتواند بسیار زیاد باشد. نسخه 2.0 با ارائه یک مجموعه استاندارد غنی تر از نمادها و نوتیشنها، بر اساس نسخه های قبلی کار میکند و جزئیات بیشتری را برای کسانی که به آن نیاز دارند فراهم میکند. ایده مدیریت فرآیند کسب و کار ایجاد چرخه عمر برای بهبود مستمر است. مراحل آن شامل مدل سازی، پیاده سازی، اجرا، نظارت و بهینه سازی است. نمودارهای BPMN نقشی اساسی در اجرای BPM دارند.
مدل های فرعی در نمودار BPMN
از نمودارها برای برقراری ارتباط با مخاطبان مختلف، چه غیر فنی و چه فنی استفاده میشود. مدلهای فرعی به کاربران مختلف اجازه میدهد تا به راحتی بین بخشهای مختلف نمودار تفاوت قائل شوند و بیشترین کاربرد را برای آنها پیدا کنند. انواع مدل های فرعی عبارتند از:
– فرآیندهای کسب و کار خصوصی. این موارد، فرآیندهای داخلی یک سازمان خاص هستند و از مرزهای سازمانی عبور نمیکنند.
– فرآیندهای کسب و کار انتزاعی. این موارد بین یک فرآیند خصوصی یا داخلی و یک شرکت کننده یا فرآیند دیگر رخ میدهد. فرآیند انتزاعی توالی پیام های مورد نیاز برای تعامل با فرآیند خصوصی را به جهان خارج نشان میدهد. آنها فرآیندهای خصوصی / داخلی را نشان نمیدهد.
– فرآیندهای کسب و کار مشارکتی. این فرآیندها تعاملات بین دو یا چند نهاد کسب و کار را نشان میدهند.
انواع دیگر نمودار
در BPMN 2، انواع دیگری از نمودار وجود دارد که عبارتند از: conversation ، choreography و collaboration.
نمودار choreography : تعاملات بین دو یا چند شرکت کننده را نشان میدهد. این نوع نمودار میتواند به کمک زیرمجموعه های کورئوگرافی گسترش یابد.
نمودار collaboration: تعاملات بین دو یا چند فرآیند را با استفاده از دو یا تعداد بیشتری pool نشان میدهد. تمام ترکیبات pool ها، فرآیندها و کورئوگرافی ها را میتوان در یک نمودار مشارکتی(collaboration) استفاده کرد.
نمودار conversation: به طور کلی، این مورد یک نسخه ساده شده از نمودار collaboration است. این نمودار یک گروه از تبادل پیام های مرتبط در یک فرآیند کسب و کار را نشان میدهد و میتواند با مکالمات فرعی گسترش یابد.
نکات کلیدی برای مدل سازی فرآیند کسب و کار
1. اسکوپ فرآیند را با نقاط شروع و پایان به روشنی مشخص کنید.
2. میتوانید ابتدا فرآیند کاری فعلی را ترسیم کنید تا قبل از مدل سازی روش بهتر با استاندارد BPMN ناکارآمدی ها را مشخص نمایید.
3. تلاش کنید نمودارهای BPMN را در یک صفحه قرار دهید، حتی اگر صفحه به بزرگی یک پوسترها باشد.
4. جریانهای توالی را به صورت افقی طرح ریزی کنید. ارتباطات و جریان داده ها را به صورت عمودی نشان دهید.
5. با توجه به سطح جزئیات مورد نیاز برای نقش ذینفعان مختلف، میتوانید نسخه های مختلفی از نمودار را برای آنها ایجاد کنید.
6. استاندارد BPMN برای مدل سازی ساختارهای سازمانی، اختلالات عملکردی یا مدل های جریان داده مناسب نیست. هر چند که BPMN برخی از جریانات اطلاعاتی را در فرآیندهای کسب و کار به تصویر میکشد، اما نمودار جریان داده (DFD) نیست.
برای اشنایی بیشتر با این علائم ای « BPMN به زبان ساده » را مطالعه بفرمایید:
بدون دیدگاه