بازار BPM (مدیریت فرایندهای کسب و کار)

بازار BPM

مطلب پیش رو، در رابطه با بازار BPM و تحقیقات انجام شده برای پیش بینی رشد، تمایل و تقاضای این بازار در بازه زمانی بین سال‎های 2020 تا 2025 میلادی است . پیش بینی می شود که اندازه بازار مدیریت فرآیندهای کسب و کار با نرخ رشد ترکیبی سالانه (CAGR) برابر با 10.5% در دوره پیش بینی، از 8/8 میلیارد دلار در سال 2020 به 14.4 میلیارد دلار در سال 2025 برسد. چندین عامل وجود دارد که انتظار می‎رود رشد بازار BPM را به دنبال داشته باشد. برخی از این عوامل عبارتند از ادغام فناوری‎های هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشین (ML)  با نرم افزار BPM، نیاز به فرآیند کسب و کار خودکار برای کاهش خطاهای دستی و همچنین بهبود سیستم های IT برای جوابگویی به نیازهای پویا مشتریان. انتظار می رود صنایعی مانند تولید؛ بانکداری، خدمات مالی و بیمه (BFSI)و ارتباطات از راه دور به رشد بازار مدیریت فرآیندهای کسب و کار کمک نمایند.

در بین سال های 2020 تا 2025، فروشندگان با ارائه قابلیت های پیشرفته  BPM همچون PRA، AI وML  بر تمایز خود از رقبا متمرکز هستند. پیش بینی می شود ابتکارات دیجیتال و افزایش مشارکت بین فروشندگان جهانی و محلی باعث رشد بازار BPM گردد. انتظار می رود سرمایه گذاری در فضاهای استارت آپ در کشورهای آسیا و اقیانوسیه تقاضا برای پیشنهادهای متناسب با نیاز را به همراه داشته باشد. همچنین نیاز به همکاری مؤثر بین نیروی کار مربوط به بخش‎های مختلف کسب و کار باعث رشد بازار BPM خواهد شد.

 

از نقطه نظر مؤلفه ها، پیش بینی می‎شود که بخش پلتفرم، اندازه بازار را در طول دوره بزرگتر نماید. با پیاده سازی بستر BPM، فرآیندی که پیش از این نیاز به مداخله انسانی داشت، به صورت خودکار انجام می شود و نیروی کار می تواند بر مهارت های اصلی خود متمرکز شود. این امر منجر به استفاده بهینه از منابع می گردد. استفاده بهینه از منابع به مجموعه ای از فرآیندها و شیوه ها گفته می شود که تعادل میان منابع موجود و نیاز شرکت ها برای دستیابی به اهداف تجاری مورد نظر را مدیریت می نمایند. علاوه بر این، نرم افزار BPM نرم افزاری کارآمد را در اختیار شما قرار می دهد تا با توجه به الزامات کسب و کار خود، قوانین کسب و کار را بطور مؤثر طراحی نمایید. انتظار می رود که مزایای بیشمار پلتفرم از جمله افزایش بهره وری نیروی کار، زمان سریعتر عرضه به بازار، چابکی روند کار، مدیریت مؤثر انطباق‎ها و رعایت مقررات و شفافیت فرآیندهای کسب و کار، رشد بازار مدیریت فرآیند کسب و کار را به دنبال داشته باشند.

 

از نقطه نظر نوع استقرار، پیش بینی می‎شود بخش مبتنی بر ابر سریعترین نرخ رشد را در طول دوره ثبت نماید. انتظار می رود که از میان انواع استقرار، نوع استقرار ابری در طول دوره پیش بینی کشش بیشتری را بدست آورد. زیرا این نوع از استقرار، چابکی استقرار و استفاده از منابع به محض تقاضا را در اختیار کاربران قرار می دهد. استقرار مبتنی بر ابر در بازار BPM توسط سازمان‎ها ترجیح داده می شود؛ چرا که در کنار کاهش سرمایه و هزینه های عملیاتی، سهولت دسترسی را نیز فراهم می نماید. افزایش مزایای شرکت های نرم افزاری نیز باعث افزایش علاقه و تقاضا برای سرویس ابری SaaS توسط شرکت های کوچک و متوسط شده است.

 

از نقطه نظر اندازه سازمان، بخش SME سریعترین نرخ رشد را در دوره پیش بینی ثبت می‎نماید. پیش بینی می شود که شرکت های کوچک و متوسط ​​(SME) در بازار BPM نرخ رشد ترکیبی سالانه بالاتری را در دوره پیش بینی داشته باشند. انتظار می رود که نیاز رو به رشد کاهش هزینه های عملیاتی و ساده سازی فرآیندهای کسب و کار، موجب پذیرش هر چه بیشتر نرم افزار و خدماتBPM  در سازمان‎های کوچک و متوسط گردد.

 

از نقطه نظر مناطق،APAC  (آسیای شرقی و اقیانوسیه) بالاترین نرخ رشد را در دوره پیش بینی ثبت می کنند. با توجه به افزایش تقاضا برای نرم افزار و خدمات  BPM، نواحی آسیای شرقی و اقیانوسیه که در شکل زیر با نماد APAC نشان داده شده، بالاترین نرخ CAGR را در دوره پیش بینی نشان خواهند داد. نرم افزار BPM سازمان را قادر می سازد که فرآیندهای کسب و کار را تعدیل و تنظیم نماید و بتواند به روندهای در حال تغییر کسب و کار در بازار پاسخ دهد. انتظار می رود منطقهAPAC  فرصت های رشد گسترده ای را در دوره پیش بینی تجربه نمایند. امروزه چین و ژاپن به عنوان رهبران غیرقابل انکار در بازار مدیریت فرآیند کسب و کار ظاهر شده اند. در همین حال، پیش بینی می شود آمریکای شمالی بیشترین اندازه بازار BPM را در دوره پیش بینی داشته باشد.

 

فعالان بازار

فعالان کلیدی بازار BPM در این گزارش به این ترتیب معرفی شده اند:  Pegasystems (ایالات متحده)، Appian  (ایالات متحده)، IBM  (ایالات متحده)، Oracle (ایالات متحده)، Software AG  (آلمان)، Nintex (ایالات متحده)، OpenText  (کانادا)، Newgen Software  (هند)، Genpact (ایالات متحده)، TIBCO  (ایالات متحده)، Bizagi  (انگلستان)، ProcessMaker  (ایالات متحده)، Creatio  (ایالات متحده)، AgilePoint  (ایالات متحده)، BP Logix (ایالات متحده)، K2  (ایالات متحده)، Bonitasoft  (فرانسه)، Kissflow  (هند)، Kofax (ایالات متحده) و AuraPortal (ایالات متحده).

 

بررسی اجمالی بازار

  • ادغام روز افزون اتوماسیون و اینترنت اشیاء باBPMیکی از روندهای برجسته بازار مورد بررسی است. این امر به رشد بازارBPMکمک مینماید.
  • در سال های اخیر، مدیریت فرآیندهای کسب و کار به دلیل پتانسیل چشمگیری که در افزایش بهره وری و کاهش هزینه ها داشته، مورد توجه زیادی قرار گرفته است. سیستم هایBPMمدرن امروزی به وفور توسط سازمان‎های مختلف در دسترس هستند. این سیستم‎ها، سیستم‎های نرم افزاری عمومی هستند که توسط طراحی‌های خاص فرآیندی هدایت می‎شوند و فرآیندهای کسب و کار عملیاتی را به حرکت درآورده و مدیریت می نمایند.
  • براساس گزارش Capgemini(یک شرکت چند ملیتی که مقر آن در پاریس است و خدمات مشاوره‎ای، تکنولوژیکی و برون سپاری ارائه می‎دهد)، حدود 68٪ سازمان‎ها اظهار داشتند كه مدیریت فرآیند كسب و كار یك دستور كار مهم در سطح مدیریت است و حدود 56٪ سازمان‎ها پیش بینی می كنند كه سرمایه گذاری خود در زمینه بهره وری را تا یك سال آینده افزایش خواهند داد.
  • از آنجا که تقاضا برای مدیریت فرآیندهای کسب و کار به طور مستقیم با تقاضا برای اتوماسیون فرآیند در بخش های مختلف مرتبط است، هرچه تقاضا برای اتوماسیون فرآیند در سراسر جهان بیشتر باشد، تقاضا برای راه حل های مدیریت فرآیند کسب و کار نیز بیشتر خواهد بود. بنابراین افزایش تقاضا برای اتوماسیون، رشد بازار BPMرا نیز دربر خواهد داشت.
  • مهمترین چالش کسب و کارها در این رابطه، عدم درک كافی در مورد مشاغل مختلف است. همچنین عواملی از قبیل سوء تفاهم در مورد نرم افزار BPM در میان کاربران، مقاومت در برابر پذیرش از سوی کارکنان IT و عدم شفافیت در مورد ارزشی که به عنوان یک راه حل IT ارائه می‎دهد، موانعی هستند که ممکن است از نرخ رشد بازار BPMبکاهند.
  • بازار مدیریت فرآیند کسب و کار را می توان به دو بخش تقسیم بندی کرد: بخشی که از فروشنده منشا گرفته (فروشندگان پلتفرم اپلیکیشن) و نرم افزار را به عنوان بخشی از راه حل سوپر پلتفرمی به بخش IT می‎فروشند؛ و بخش کاملا آنلاین (فروشندگان اصلی BPM ) که به فروش مجوز به صاحبان کسب و کار می‎پردازند. بخش های فروش مجوز متشکل از مدل‎های منبع باز و منبع بسته تجاری، و همچنین سرویس‎های پرداختPAYG) pay-as- you- go یعنی پرداخت به اندازه میزان مصرف) می باشند.
  • تمایل به استقرار مبتنی بر ابر در بازار BPM احتمالاً در طول دوره پیش بینی ادامه خواهد یافت. انتظار می رود به دلیل افزایش استقبال از راه حل های بهینه و نظارت در بازار املاک و مستغلات، نرم افزار BPM مبتنی بر ابر در این بازارها پیشرو باشد.
  • پیش بینی می شود که بخش BFSI (بانکداری ، خدمات مالی و بیمه) بزرگترین سهم بازار مدیریت فرآیندهای کسب و کار را در اختیار داشته باشد. چرا که این بخش یکی از پذیرندگان اولیه BPMبوده است. سیستم BPM گروه های بانکی و مالی را قادر می سازد تا با سرعت بیشتر و به نحو کارآمدتر به مشتریان خود خدمت نمایند؛ در عین حال که هم فرآیندهای end-to-end را هدایت می‎کنند و هم هوشمندانه‎تر عمل می‎نمایند. بخش BFSI سرویس BPM را برای بهبود مکانیزه کردن فرآیندهای کسب و کار اتخاذ نموده‎اند که به آنها در جذب مشتری جدید و حفظ مشتری قدیمی کمک می نماید.
  • پیش بینی می شود با توجه به اجرای BPM در صنعت بهداشت و درمان، راه حل های مدیریت بیمار مانند نظارت بر تخت و سلامت فرد افزایش یابد. موارد استفاده از BPM در صنعت بهداشت و درمان، نظارت بر پیشرفت سلامت بیمار در زمان بستری بودن در بیمارستان را دربر می‎گیرد. اجرای بسیاری از مقررات مربوط به مراقبت های بهداشتی در بیمارستان ها افزایش حجم بازار BPM را در حوزه بهداشت و سلامت نشان می‎دهد. مدیریت خودکار بخش به بخش، می‎تواند زمان انتظار بیمار را چندین بار کاهش ‎دهد.
  • فاکتورهای اصلی هر سازمان برای طراحی کسب و کار خود، اتوماسیون سازی و استفاده از راه حل های مدل سازی فرآیند است. پیش بینی می‎شود که رشد تقاضا برای یکپارچه سازی کارآمد در بنگاه‎های اقتصادی کوچک و متوسط، رشد بازار مدیریت فرآیندهای کسب و کار را در دوره پیش بینی تسریع نماید. شرکت های بزرگ برای مدیریت سرمایه‎های عظیم از نرم افزارBPM و از طریق منابع مختلفی مانند ایمیل، وبسایت و پورتال استفاده می کنند. مدیریت این سرمایه‎ها به شیوه ای مناسب منجر به افزایش بهره وری خواهد شد. همچنین نرم افزار BPM  ، مدیریت میکرو یا ذره بینی را در کارمندان ارشد بخش مدیریت کاهش می دهد و این امر به عنوان یکی از دلایل اصلی پذیرش آن در شرکت های بزرگ شناخته می‎شود. بازار BPM می‎تواند رشد تقاضا برای راه حل های BPM یکپارچه را در دهه آینده مشاهده نماید. علاوه بر این شرکت ها برای سریع تر کردن بازده حاصل از یک سرمایه گذاری، در زمینه اتوماسیون سازی گردش کار و تکنولوژی های قریب الوقوع سرمایه گذاری می نمایند. نرم افزارBPM  به مؤسسات اجازه می دهد بدون ناآرام کردن فرآیند فعلی، کسب و کار خود را پیاده سازی نموده و آن را تغییر دهند.

 

تجزیه و تحلیل تحقیقات بازار BPM:

بازار مدیریت فرآیند کسب و کار در منطقه آمریکای شمالی به دلیل پذیرش زیاد راه حل های ابری توسط شرکت ها در حال رشد است و نیاز به بهبود گردش کار در سازمان ها وجود دارد. تغییر مقررات مراقبت های بهداشتی، که نیاز به تغییر در اسناد و معاملات مالی را به دنبال خواهد داشت، باعث ایجاد بازار BPM در این منطقه می شود. طبق این مطالعه، بازار مدیریت فرآیندهای کسب و کار در منطقه اروپا پایدار خواهد ماند.

تخمین زده می شود که بازار آسیا و اقیانوسیه دارای بیشترین رشد و یکی از پررونق ترین بازارها باشد. زیرا شرکت ها به طور مداوم روی تحقیق و توسعه بازار مدیریت فرآیندهای کسب و کار سرمایه گذاری می کنند. افزایش چشم انداز فناوری اطلاعات باعث رونق بازار BPM در منطقه می شود. این منطقه شاهد اتخاذ فزاینده نرم افزار مدیریت فرآیندهای کسب و کار توسط شرکت‎ها است. کشورهای در حال توسعه‎ای مانند هند و چین به دلیل افزایش زیرساخت های فناوری اطلاعات، دیجیتالی شدن و قویتر شدن در زمینه صنایع که باعث رونق بازار منطقه شده است، نرم افزار مدیریت فرآیند کسب و کار را در مقیاس گسترده اتخاذ خواهند کرد.

 

منابع:

https://www.marketsandmarkets.com/Market-Reports/business-process-management-market-157890056.html

https://www.mordorintelligence.com/industry-reports/business-process-management-market

https://www.gminsights.com/industry-analysis/business-process-management-bpm-market

https://menafn.com/1097517417/Business-Process-Management-BPM-Market-2018-Company-Profiles-Global-Trends-Segments-Landscape-and-Demand-by-Forecast-to-2023

مدیریت فرایندهای کسب و کار

APQCBPMBPMNbpmsبازار bpmبازار کار bpmکسب و کار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *