تجزیه و تحلیل کسب و کار (BA) را می‎توان به عنوان یک رشته تحقیقات به شمار آورد که به شما در یافتن نیازهای کسب و کار و شناسایی راه حلی برای مشکلات کمک می‎کند. این راه حل‎ها ممکن است شامل توسعه یک نرم افزار یا یک مولفه سیستم، بهبود فرآیند، تغییرات سازمانی یا برنامه ریزی استراتژیک باشد. هدف از تجزیه و تحلیل کسب و کار شناسایی راه حل‎هایی است که نیاز به پیشرفت را برآورده می‎کنند. تجزیه و تحلیل کسب و کار در واقع کلید راهنمای ذینفعان یک پروژه است که بر آن اساس مدلسازی کسب و کار را به روشی منظم انجام ‎دهند.

تجزیه و تحلیل کسب و کار (BA)چرا باید به سراغ تجزیه و تحلیل کسب و کار برویم؟

در ادامه دلایل مهم استفاده از روش‎های تجزیه و تحلیل کسب و کار ذکر شده است:

  • به شما کمک می‎کند که ساختار و پویایی شرکت را درک کنید.
  • این امکان را ایجاد می‎کند که مشکلات موجود در سازمان مورد نظر را درک نمایید.
  • کمک می‎کند تا پتانسیل‎های بهبود را شناسایی کرده و راه حل‎هایی برای فعال کردن یک سازمان در مسیر دستیابی به اهدافش پیشنهاد دهید.
  • به شما کمک می‎کند تا نیاز به تغییر را شناسایی و بیان نمایید.
  • در به حداکثر رساندن ارزش ارائه شده توسط یک سازمان به سهامداران آن کمک می‎نماید.

گواهینامه‎‌های تحلیلگران BA

 

·         گواهینامه ECBA ارائه شده توسط  IIBA(Entry Certificate in Business Analysis ): ECBA اولین سطح گواهینامه صادر شده توسط انستیتوی بین المللی تجزیه و تحلیل کسب و کار (IIBA) است. این گواهینامه برای تحلیلگران کم تجربه و سطح ابتدایی طراحی شده است. برای واجد شرایط بودن در آزمون، باید طی چهار سال گذشته حداقل 21 ساعت تاییدیه آموزش حرفه‎ای تجزیه و تحلیل کسب و کار را دارا باشید. مجبور نیستید گواهینامه ECBA خود را تمدید کنید، اما فرض بر این است که به سطح دوم یا سوم گواهینامه خواهید رفت.

هزینه درخواست: 60 دلار

هزینه آزمون: 110 دلار برای اعضا، 235 دلار برای افراد غیر عضو

هزینه آزمون مجدد: 89 دلار برای اعضا، 195 دلار برای افراد غیر عضو

هزینه تمدید: قابل استفاده نیست.

  • گواهینامه  CCBAارائه شده توسط  IIBA(Certification of Competency in Business Analysis): سطح 2 گواهینامهIIBA، صدور گواهینامه CCBA است که نیاز به حداقل 3750 ساعت کار تجزیه و تحلیل کسب و کار در 7 سال گذشته و مطابق با راهنمای دانش تجزیه و تحلیل کسب و کار IIBA  (BABOK)، 900 ساعت کار در دو حوزه از شش حوزه دانش BABOK  یا 500 ساعت کار در چهار حوزه از شش حوزه دانش BABOK دارد. این گواهینامه همچنین به حداقل 21 ساعت آموزش توسعه حرفه‎ای مداوم(CPD) در چهار سال گذشته و دو مرجع حرفه‎ای نیاز دارد. آزمون CCBA  شامل 130 سوال چند گزینه‎ای مبتنی بر سناریو است که نیاز به تجزیه و تحلیل دارند.

هزینه درخواست: 125 دلار

هزینه آزمون: 325 دلار برای اعضا، 450 دلار برای افراد غیر عضو

هزینه آزمون مجدد: 250 دلار برای اعضا، 375 دلار برای افراد غیر عضو

هزینه تمدید: 85 دلار برای اعضا، 120 دلار برای افراد غیر عضو

  • گواهینامه CBAP ارائه شده توسط  IIBA  Certified Business Analysis Professional)): CBAP  سطح سوم گواهینامه صادر شونده توسط IIBA است و برای “افرادی با تجربه گسترده در زمینه تجزیه و تحلیل کسب وکار” طراحی شده است. برای احراز صلاحیت این گواهینامه، حداقل نیاز به 7،500 ساعت تجربه تجزیه و تحلیل کسب و کار در 10 سال گذشته، 900 ساعت تجربه کاری در چهار حوزه از شش حوزه دانشBABOK ، حداقل 35 ساعت توسعه حرفه‎ای در چهار سال گذشته و مراجع حرفه‎ای است.

امتحان CBAP به مدت 3.5 ساعت بوده و شامل 120 سوال چند گزینه‎ای براساس کیس استادی‎ها است. پس از گذراندن آزمون، باید گذراندن حداقل 60 ساعت واحدهای توسعه حرفه‎ای مداوم در هر سه سال گزارش دهید.

هزینه درخواست: 125 دلار

هزینه آزمون: 325 دلار برای اعضا، 450 دلار برای افراد غیر عضو

هزینه آزمون مجدد: 250 دلار برای اعضا، 375 دلار برای افراد غیر عضو

هزینه تمدید: 85 دلار برای اعضا، 120 دلار برای افراد غیر عضو

  • گواهینامه AAC ارائه شده توسط  IIBA (Agile Analysis Certification): آزمون AAC برای تأیید گواهینامه‎های BA که در محیط‎های چابک کار می‎کنند و نیاز به سازگاری سریع و تغییر سریع دارند، طراحی شده است. AAC یک گواهینامه مستقل است و از سایر گواهینامه‎هایIIBA  که در ادامه‎ی هم می‎آیند جدا است.

این آزمون از طریق برنامه نویسی آنلاین از راه دور ارائه می‎شود و شامل 85 سوال چند گزینه‌ای، مبتنی بر سناریو است و باید در 2 ساعت به پایان برسد. چهار موضوع اصلی این آزمون شامل طرز فکر چابک (30٪)، افق استراتژی (10٪)، افق ابتکار (25٪) و افق تحویل (35٪) است. این گواهینامه تا سه سال اعتبار دارد و پس از آن باید تمدید شود. هیچ پیش شرط لازم برای شرکت در آزمون وجود ندارد، اما IIBA حداقل دو تا پنج سال تجربه مرتبط با چابکی را توصیه می‎کند.

هزینه درخواست: 125 دلار

هزینه آزمون: 325 دلار برای اعضا، 450 دلار برای افراد غیر عضو

هزینه آزمون مجدد: 250 دلار برای اعضا، 375 دلار برای افراد غیر عضو

هزینه تمدید: 85 دلار برای اعضا، 120 دلار برای افراد غیر عضو

  • گواهینامه CCA ارائه شده توسط IIBA و  IEEE Certificate in cybersecurity Analysis)): گواهینامه مشترک انجمن کامپیوتر IIBA و IEEE اعتبار یک گواهینامه مشترک را فراهم می‎کند و فرصتی برای یادگیری مفاهیم اصلی امنیت سایبری و ابزارهایی است که متخصصان تحلیلگر برای نشان دادن شایستگی اصلی نیاز دارند.

این آزمون شامل 75 سوال مبتنی بر دانش چند گزینه‎ای است و باید در عرض 90 دقیقه تکمیل شود. این آزمون زنده و آنلاین است و نیاز به کامپیوتر، وب کم، میکروفون و دسترسی به اینترنت دارد.

  • گواهینامه PBAارائه شده توسط PMI (Professional in Business Analysis): گواهینامه PMI-PBA برای تحلیلگرانی که با پروژه‎ها یا برنامه‎ها کار می‎کنند یا مدیران پروژه‌ای که تجزیه و تحلیل انجام می‎دهند، طراحی شده است. این برنامه از طریق انستیتوی مدیریت پروژه(PMI) ارائه می‎شود و بر آموزش تجزیه و تحلیل کسب و کار از طریق پروژه‎های عملی و آزمایش ابزار و اصول تحلیل‎های تجاری متمرکز است.

اگر قبلاً درجه کارشناسی داشته‎اید، برای کسب این گواهینامه به حداقل سه سال تجربه یا 4500 ساعت تجزیه و تحلیل کسب و کار در هشت سال گذشته نیاز دارید. بدون مدرک کارشناسی، به پنج سال یا 7،500 ساعت تجربه نیاز خواهید داشت.

پس از تکمیل گواهینامه برای حفظ وضعیت تمدید خود ملزم به دریافت 60 واحد توسعه حرفه‎ای هستید. اگر تاریخ تمدید شما از بین برود، اعتبارتان به مدت یک سال به حالت تعلیق در می‎آید تا شرایط را برآورده کنید. پس از آن فسخ می‎شود و باید دوباره درخواست دهید.

هزینه درخواست: 405 دلار برای اعضایPMI ، 555  دلار برای افراد غیر عضو

هزینه امتحان: ندارد

هزینه آزمون مجدد: 275 دلار برای اعضایPMI ، 375 دلار برای افراد غیر عضو

هزینه تمدید: 60 دلار برای اعضایPMI ، 150 دلار برای افراد غیر عضو


چند تکنیک‎های تجزیه و تحلیل کسب و کار

برای تجزیه و تحلیل نیازهای کسب و کار، استفاده از تکنیک مناسب نقشی حیاتی بازی می‎کند. تکنیک‎های تجزیه و تحلیل بسیاری وجود دارد که توسط تحلیلگران کسب و کار مورد استفاده قرار می‎گیرند. در زیر هشت روش محبوب را شرح داده‎ایم.

1- تجزیه و تحلیل  SWOT

S.W.O.T.  مخفف  Strength، Weakness، Opportunities، و  Threats (نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت‎ها و تهدیدها) است. این روش مهمترین تکنیک مورد استفاده در تجزیه و تحلیل کسب و کار است. این کار توسط گروهی از افراد با طرز فکر و دیدگاه‎های مختلف در شرکت انجام می‎شود تا بتوان به یک محیط متغیر دسترسی پیدا نموده و بر این اساس واکنش نشان داد.

این تکنیک نوعی چارچوب کسب و کار است که در آن نقاط قوت و ضعف از جمله عوامل داخلی به شمار میآیند؛ در حالی که فرصت‎ها و تهدیدها از عوامل خارجی محسوب می‎شوند.

Strength: در ارتباط با نقاط قوت شرکت، می‎توان به آن دسته اقداماتی اشاره کرد که برای مشکلات مختلف به خوبی کار می‎کنند و مزایای اصلی را به شرکت می‎بخشند. برخی از نمونه‎های نقاط قوت عبارتند از: نام شرکت، محل شرکت، کارمندان معتمد، شهرت زیاد، پشتیبانی مشتری، نام برند، محصول و غیره.

Weakness : نقاط ضعف شرکت، فعالیت‎های مختلف یا معایبی است که مشکلاتی را برای رشد شرکت یا سیاست‎های آن ایجاد می‎کند. نمونه‎هایی از نقاط ضعف‎ عبارتند از: شهرت بد، محصول ناقص، کارمندان تنبل، برتری خواهی دپارتمان‎ها، بار منفی مداوم، سیاست‎های اداری و غیره.

شکل زیر تجزیه و تحلیل SWOT یک شرکت فناوری اطلاعات را نشان می‎دهد.

Opportunities : فرصت‎ها حقایق و آمار و ارقام خارجی هستند که امکان ایجاد مزیت یا برتری نسبت به رقبا را دارند. هر نوع مزیت ناشی از واقعیت‎های خارجی یک فرصت محسوب می‎شود.

یکی از نمونه‎های کلاسیک فرصت‎های سازمانی، استارت آپ‎های هندی بودند که به دنبال خارج شدن پول از گردش، بسیاری از استارت آپ‎های پرداخت دیجیتال (نمونه‎ای از تحول دیجیتال) میلیون‎ها دلار بودجه دریافت نمودند.

Threats : تهدیدها نیز واقعیت‎ها یا اطلاعات خارجی هستند که می‎توانند ضرری برای شرکت ایجاد کنند. برخی از نمونه‎های تهدید عبارتند از: تغییر در روند بازار، مقررات جدید، فناوری جدید مانند AI  و اجرای اینترنت اشیا روی صفحه لمسی تلفن‎های همراه که شاید تهدیدی برای تلفن‎های صفحه کلیدی باشد.

2- آنالیز MOST

M.O.S.T. مخفف Mission، Objective، Strategy، و Tactics است. تجزیه و تحلیل MOST نیز یک تکنیک قدرتمند برای انجام تجزیه و تحلیل کسب و کار است. تجزیه و تحلیل MOST همیشه از بالا انجام می‎شود. تحلیلگر کسب و کار باید اطمینان حاصل کند که تمرکز خود را بر روی اهدافی حفظ می‎کند که از اهمیت بیشتری برای سازمان برخوردار هستند.

این تکنیک درک بهتری از توانایی‎ها و چشم انداز سازمان (هدف) ارائه می‎دهد و پاسخ‎هایی را برای ردیابی ارائه می‎دهد؛ از جمله اینکه سازمان از نظر مأموریت و اهداف به چه چیزی می‎خواهد برسد، چگونه می‎توان این اقدامات را در استراتژی‎ها و تاکتیک‎ها اجرا نمود.

ماموریت (Mission) باید معادل با فرآیند پایدار یک سازمان باشد. هر دپارتمان از سازمان به طور مساوی در دستورالعمل مأموریت مشارکت دارد. ماموریت یک دلیل کلی برای کسب و کار و نتایج حاصل از آن مشخص می‎کند. هرچه کسب و کار درباره رسالت خود روشنتر باشد، احتمال موفقیت آن نیز بیشتر است.

 

اهداف (Objective) یک قدم بعد از مأموریت است. این اهداف به عنوان اهداف خاص هر بخش برای دستیابی به مأموریت خود تعریف شده اند. هنگام تجزیه و تحلیل کسب و کار، اهداف باید هوشمندانه بوده و برای تصمیم گیری مشخص باشند. آنها همچنین باید قابل اندازه گیری بوده و واقع بینانه باشند.

اهمیت عوامل آنالیز MOST

استراتژی‎ها (Strategy) اقداماتی هستند که باید در جهت تحقق اهداف سازمانی انجام شوند. استراتژی‎ها رویکرد طولانی مدت برای دستیابی به اهداف هستند. انواع مختلفی از اقدامات برای دستیابی به حداقل یک هدف از اهداف مأموریت وجود دارد. استراتژی‎ها در واقع ایمن ترین راه برای پیشرفت در سازمان را در نظر می‎گیرند.

تاکتیک‎ها (Tactic) برای انجام و پیاده سازی استراتژی‎ها در سازمان طراحی شده‎اند. آنها به روشی ساده شکل گرفته‎اند تا برای هر شخصی در سازمان که ممکن است پیش زمینه‎ای در مورد تحلیل MOST نیز نداشته باشد، قابل درک باشند. تاکتیک‎ها رویکرد کوتاه مدت برای کامل کردن استراتژی‎های هستند.

3- تجزیه و تحلیل  PESTLE

در هر سازمانی، عوامل محیطی کلان خارجی زیادی وجود دارد که می‎تواند بر عملکرد آن تأثیر بگذارد. تجزیه و تحلیل PESTLE یکی دیگر از تکنیک‎های تجزیه و تحلیل کسب و کار است که گاهی اوقات به عنوان تجزیه و تحلیل PEST نیز شناخته می‎شود و در اپلیکیشن‎های مختلف کسب و کار مورد استفاده قرار گرفته است.

PESTLE  مخفف کلمات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فناوری، حقوقی و زیست محیطی است. این نیروها یا عوامل می‎توانند فرصت‎ها یا تهدیداتی را برای هر سازمانی ایجاد نمایند. بنابراین این روش یک ابزار یا تکنیک بسیار قدرتمند برای تجزیه و تحلیل کسب و کار است.

عوامل سیاسی، سیاست‎ها و مقررات دولتی هستند که بر سازمان تأثیر می‎گذارد. برخی از عواملی که توسط دولت بر کسب و کار تأثیر می‎گذارند عبارتند از: سیاست‎های مالیاتی، تعرفه‎ها، قانون، کنترل کسب و کار، محدودیت‎های واردات و غیره.

عوامل اقتصادی تأثیر بسزایی در چگونگی فعالیت سازمان‎ها و سودآوری کسب و کار دارند. برخی عوامل اقتصادی شامل رشد اقتصادی، نرخ ارز، نرخ تورم و نرخ بهره می‎باشند.

عوامل اجتماعی شامل آگاهی از سلامت، میزان رشد جمعیت، توزیع سن، تمایلات فرهنگی و غیره است. در حین تجزیه و تحلیل کسب و کار، شناسایی این عوامل به بازاریابان کمک می‎کنند تا نیازهای مشتریان خود را درک نمایند.

نمودار تجزیه و تحلیل  Pestle

عوامل فنی شامل میزان پیشرفت فناوری، نوآوری، اتوماسیون، تحقیق و توسعه است که ممکن است رشد کسب و کار را تحت تأثیر قرار دهد.

عوامل حقوقی شامل قوانین تبعیض، قوانین کپی رایت / حق ثبت اختراع، قوانین حریم خصوصی داده‎ها، بهداشت و بیمه و غیره است. عوامل حقوقی باید مدنظر قرار گیرند تا سازمان در محدوده قانونی خود فعالیت نماید.

عوامل محیطی شامل آب و هوا، تغییرات آب و هوا، آلودگی آب و هوا و غیره است. این عوامل بسیاری از صنایع به ویژه صنایع گردشگری، کشاورزی، بیمه و غیره را تحت تأثیر قرار می‎دهد.

4- تحلیل سیستم

تجزیه و تحلیل سیستم یک روش سیستماتیک برای حل مسئله است که از طریق جمع آوری و تفسیر واقعیت‎ها، بررسی نقاط ضعف سیستم، شناسایی مشکلات کسب و کار یا تجزیه سیستم به قطعات کوچکتر انجام می‎گیرد. این تکنیک تجزیه و تحلیل کسب و کار، روشی برای به حداقل رساندن خطای ناشی از موضوعات مختلف می‎باشد.

به عنوان مثال، یک مشکل می‎تواند در عرض چند ساعت بدون تجزیه و تحلیل کامل سیستم حل شود، اما گاهی اوقات بسیاری از مسائل بی ربط دیگر را ایجاد می‎نماید. بنابراین، هرچه سیستم را بهتر درک کنید، احتمال بروز هر نوع مشکلی کمتر خواهد شد.

5- تجزیه و تحلیل مدل کسب و کار

تجزیه و تحلیل مدل کسب و کار به ما کمک می‎کند تا کسب و کار شرکت را درک کنیم و سیاست‎ها، رویکردهای بازار و تکنیک‎ها را به طور واضح مشخص می‎کند. به این ترتیب درک بهتری از بسیاری از موارد مانند مدل درآمد، ارزش پیشنهادی برای مشتریان، هزینه مربوط به ارائه ارزش و اثرات تغییر مدل کسب و کار بر شرکت، فراهم می‎شود.

6- طوفان فکری

طوفان فکری شیوه محبوبی از تکنیک‎‎‎های تجزیه و تحلیل کسب و کار است و یک روش مفید برای تولید ایده‎های متنوع، حل یا یافتن راه حل برای مشکلات پیچیده و تجزیه و تحلیل صحیح محسوب می‎شود.

این روش به عنوان “یک تکنیک حل مسئله گروهی که شامل دربرگرفتن خود به خودی ایده‎های همه اعضای گروه است” تعریف شده است. طوفان فکری، تفکر خلاقانه درباره یک مسئله را مدنظر قرار می‎دهد تا مجموعه جدیدی از ایده‎ها، رویکردها و گزینه‎ها را در آن مورد ارائه دهد.

7- نقشه ذهنی

نقشه ذهنی یک تکنیک تجزیه و تحلیل کسب و کار بسیار مفید و موثر است که به ما درک واضح و روشنی از مشکلات، ایده‎ها و افکار مختلف می‎دهد. نقش یک تحلیلگر کسب و کار بررسی و ارزیابی مشکلات مطرح شده توسط مشتریان یا ذینفعان است که می‎تواند با استفاده از نقشه‎های ذهنی و از طریق به دست آوردن جزئیات هر نوع ایده، فکر و اطلاعات، حل شود.

تکنیک نقشه ذهنی شامل ترسیم شعاعی دیاگرام‌ها و فکر کردن به این شیوه است تا اطمینان حاصل شود که تمام عواملی که برای تجزیه و تحلیل مورد نیاز هستند در نظر گرفته شده‎اند. ابزارهای مختلفی برای ساخت آنلاین نقشه‎های ذهنی عبارتند از: Freemind، Xmind، Mindmap، Lucidchart، Canva  .

8- طراحی فرآیند

این روش یک بخش مهم از تجزیه و تحلیل کسب و کار است و در آن تحلیلگر کسب و کار طراحی فرآیندهای سازمان و ویژگی‎های مفید و مضر آنها را ارزیابی می‎کند.

طراحی فرآیند برای حل مشکلات و بهره برداری از فرصت‎ها و سپس نظارت و اندازه گیری اثربخشی کسب و کار و اطمینان از ارائه ارزش مداوم به مصرف کنندگان، امری ضروری محسوب می‎شود. طرح‎های فرآیند را می‎توان به عنوان وضعیت آینده هرگونه فعالیت کسب و کار توصیف نمود. وظیفه تحلیلگر کسب و کار این است که پیشرفت گسترده فرآیندهای کسب و کار را درک نموده و آن را حفظ نماید.


برای آشنایی با حوزه های دانشی تحلیل کسب و کار و 50 تکنیک آن اینجا کلیک کنید.

 


منابع:

                                   https://www.guru99.com/business-analysis-process-techniques.html

https://www.analyticssteps.com/blogs/8-most-popular-business-analysis-techniques-used-business-analyst

https://www.cio.com/article/3269514/6-business-analyst-certifications-to-advance-your-analytics-career.html

https://www.iiba.org/certification/iiba-certifications/specialized-business-analysis-certifications/certificate-in-cybersecurity-analysis/

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *