مدیریت فرآیندهای کسب و کار (BPM) در سال 2020 همچنان به رشد خود ادامه می دهد. شرکت های بیشتری BPM را در آغوش گرفته، فرآیندها را خودکار سازی نموده و به کارمندان اجازه می دهند تا روی عملیات استراتژیک تمرکز نمایند.

با رشد چابکی و انعطاف پذیری شرکت ها برای حفظ خواسته های مشتری، BPM  همچنان از نوآوری های تکنولوژیکی استقبال می کند. در این مطلب به برخی از ترندهای مدیریت فرایندهای کسب و کار BPM که در سال های اخیر توجهات بیشتری را به خود جلب نموده اند پرداخته شده است. این ترندها عبارتند از:

  • Social BPM:BPM اجتماعی
  • Cloud-based BPM:BPM مبتنی بر ابر
  • Mobile BPM:BPM موبایل
  • Data-centric BPM: BPM داده محور
  • SOA for BPM

 

Social BPM

ترندهای مدیریت فرایندهای کسب و کار BPM

Social BPM  یکی از ترندهای مدیریت فرایندهای کسب و کار BPM و ابزاری استراتژیک برای مدیریت فرآیندهای کسب و کار است که تمرکز آن بر روی مشارکت مشتری، خدمات مشتری و حفظ مشتری در جریان‌های کاری متصل به کانال ها و رسانه های اجتماعی است.

Social BPM  به شما امکان می دهد یک رفتار خاص یا یک سری رفتارها را براساس یک تریگر (اقدام محرک) مبتنی بر شبکه های اجتماعی فعال نمایید. این امر به این معنی است که مشتری بالقوه یا فعلی شما می تواند یک Tweet یا Status Update ارسال نموده (یک اقدام محرک)، باعث ایجاد یک آلارم شده و به دنبال آن پاسخی خودکار ارسال و یا حتی نوعی از خدمات ارائه گردد. یکی از مزایای عمده BPM اجتماعی این است که به رفع مانع بین تصمیم گیرندگان BPM و کاربرانی که تحت تأثیر تصمیمات آنها قرار می‎گیرند، کمک می کند.

BPM  اجتماعی از دو منظر قابل بررسی است:

  • استفاده از BPMاجتماعی برای بهبود فرآیندهای کسب و کار: بهبود فرآیندهای کسب و کار از طریق ادغام شبکه های اجتماعی در رابط های کاربری مبتنی بر BPM، جمع آوری بازخوردها و تحلیل جریان ها انجام می گیرد.
  • استفاده از BPM اجتماعی برای اجرای فرآیندهای کسب و کار: این امر از طریق ادغام شبکه های اجتماعی دررابط های مبتنی بر BPMو اجرای برخی از وظایف از طریق تعاملات اجتماعی به جایاپلیکیشن های سنتی انجام می گیرد. از جمله وظایفی که از طریق تعاملات اجتماعی قابل انجام هستند عبارتند از:
  • تعیین مسئولیت‎ها توسط شبکه های اجتماعی
  • گزارش دادن موضوع به مقامات بالاتر
  • اجرای وظیفه
  • فرآیندهای ساختار یافته (به جای استفاده از ایمیل)

 

Social BPM بر کدام قسمت از چرخه BPM تاثیر گذار خواهد بود

طراحی: تاثیرگذاری این مورد از ترندهای مدیریت فرایندهای کسب و کار BPM بیش از همه در فاز طراحی قابل مشاهده است. نمودهای آن می تواند به صورت شیوه های زیر باشد:

  • طراحی مشارکتی
  • مدل ها و الگوهای به اشتراک گذاشته شده
  • فراخواندن افراد خبره

در مورد ابزارهای این مورد از ترندهای مدیریت فرایندهای کسب و کار BPM باید گفت که آنها فقط محدود به توئیتر و Facebook نیستند؛ بلکه شامل دسته بندی های گوناگون، صدها نوع راه حل و اهداف مختلف می باشند.

ترندهای مدیریت فرایندهای کسب و کار BPM

فروشندگان و ابزار خاص برای Social BPM

در این قسمت از فروشندگانی نام برده شده است که Social BPM را مدنظر قرار داده اند و در بررسی ترندهای مدیریت فرایندهای کسب و کار BPM می توان به آنها اشاره کرد.

  • نرم افزارهایی که شبکه های اجتماعی شرکتی و جریان های میکروبلاگینگ را با هم ادغام می کنند. یکی از این نرم افزارها Tibco Tibbr  است. TIBCO tibbr  نوعی راه حل همکاری سازمانی است که دید 360 درجه ای از افراد، بحث ها، وظایف و مطالب از طریق تلفن همراه، اینترانت، وب و اپلیکیشن‎ها فراهم می نماید. برخی از ویژگی های آن عبارتند از:
  • توییتر درون شرکتی (همچون Microsoft OfficeTalk و Salesforce Chatter).
  • به جای افراد، مباحث را فالو می کند.
  • IBM Blueworks Liveیک نرم افزار مبتنی بر ابر است که محیطی اختصاصی و مشترک برای ساخت و بهبود فرآیندهای کسب و کار از طریق نگاشت فرآیند در اختیار کاربر قرار می دهد. از جمله مهمترین ویژگی های این نرم افزار عبارتند از:
  • امکان اتصال به شبکه های اجتماعی
  • مبتنی بر ابر بودن (در ادامه توضیح داده خواهد شد)
  • پشتیبانی از طراحیBPM اجتماعی
  • جامعه آنلاین (به کمک نرم افزار AG)

 

Cloud-based BPM

 

Cloud-based BPM مورد بعدی از ترندهای مدیریت فرایندهای کسب و کار BPM ، به استفاده از ابزارهای BPM که به صورت سرویس‎های نرم افزاریSoftware as a Service (SaaS)  و از طریق شبکه ها ارائه می شوند، اشاره دارد. در این نوع از BPM از فضای ابری به عنوان وسیله ای برای دستیابی به اهداف زیر استفاده می شود:

  • مقیاس پذیری
  • مقرون به صرفه بودن
  • مجازی سازی فناوری اطلاعات
  • کاهش ریسک

 

Cloud-based BPM در میان لیست ترندهای مدیریت فرایندهای کسب و کار BPM ، دو مرحله از مراحل چرخه BPM را تحت پوشش قرار می دهد: فاز طراحی و فاز اجرا.

 

فروشندگان Cloud-based BPM

از جمله فروشندگانی که این مورد از ترندهای مدیریت فرایندهای کسب و کار BPM را در محصولات خود مدنظر قرار داده اند،IBM Blueworks Live  است که نرم افزاری مبتنی بر فضای ابری با ویژگی های زیر ارائه می نماید:

  • ویرایشگر BPMآنلاین
  • نظارت بر استقرار و اجرا

دیگر نرم افزارهای BPM مبتنی بر ابر عبارتند از : Appian، Adobe، Cordys، Pegasystems

 

 

Mobile BPM

 

نرم افزار مدیریت فرآیندهای کسب و کار به مرور زمان به مرحله ای رسیده است که می تواند به راحتی با سیستم عامل های توسعه اپلیکیشن های تلفن همراه ادغام شده و از طریق یک محیط سنتی برای مدل سازی فرآیند، قابلیت هایی برای خود فراهم نماید. ترند بعدی از سری ترندهای مدیریت فرایندهای کسب و کار BPM ، قابلیت Mobile BPM است.

با توجه به موارد زیر استفاده از Mobile BPM می تواند مفید باشد:

  • افزایش روز افزون شرکت ها و موسسات غیر متمرکز
  • افرادی که جای ثابتی نداشته و در حال حرکت هستند
  • استفاده گسترده کاربران نهایی از تلفن همراه

 

اما آیا یک رهبر تجاری می تواند فرآیندی را کاملاً روی دستگاه تلفن همراه طراحی نماید؟ آیا می توان پیچیدگی های لازم را از این طریق ایجاد نمود؟ در پاسخ باید گفت استفاده از Mobile BPM به عنوان یکی از ترندهای مدیریت فرایندهای کسب و کار BPM تنها در شرایط زیر پیشنهاد می شود:

  • فرآیندهای بسیار ساده (مثلا بازرسی کردن)
  • وظایف ساده و فوری در فرآیندهای پیچیده (مثلا تاییدیه ها)
  • گرایش به سمت کاربر نهایی یا مدیریت
  • عملیات میدانی (مثل تحویل، مهندسی)

 

در مورد انتخاب نرم افزار Mobile BPM مناسب بهتر است موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • نرم افزار توسط یک فروشنده BPMشرکتی ارائه شده باشد.
  • استقرار موازی بر روی موبایل و دسکتاپ میسر باشد.
  • اکثر فروشندگان معتبر آمادگی ارائه این قابلیت را دارند. فروشندگانی از قبیل Appian، ActiveVOSو غیره.

 

Data-centric BPM

 

مورد بعدی از لیست ترندهای مدیریت فرایندهای کسب و کار BPM ، دیدگاه Data-centric یا داده محور است که یک تکنیک مدل سازی فرآیند بوده و بحث را به سمت اشیا و داده ها سوق می دهد. در فاز طراحی دیدگاه داده محور، به موضوعات پیشرفته مربوط به رابط های کاربری، اسناد، مدیریت رویدادها و گزینه های ادغام توجه می شود. گزاره های ارزش نهفته در  Data-centric BPMعبارتند از:

  • دسترسی به داده ها: بر اساس این رویکرد از تونل سازی در داده ها پرهیز می گردد. مدل های داده ای (حوزه کسب و کار) باید بین وظایف و سیستم های فرعی ارتباط برقرار کنند تا در دسترس همه شرکت کنندگان لازم قرار گیرد.
  • واکنش به حالت داده: فرآیند، فعالیت و زیر سیستم ها قابلیت مشاهده دارند و می توانند هم به تغییرات به وجود آمده در حالت داده و هم به رویدادهای محدود کننده واکنش نشان دهند.
  • هماهنگی نمونهشیءها:نمونه های فرآیند ونمونه های فعالیت از همگام سازی و جمع زدن عمودی و افقی داده ها پشتیبانی می کنند. علاوه بر این، هماهنگی سرویس های غیرهمزمان حداقل وابستگی را برای مدیریت صحیح تراکنش ها و اجرای قوانین تضمین می کند.
  • گرانولی بودن داده ها: تجزیه پذیر بودن و ترکیب نمونه های فرآیند و فعالیت بر اساس داده های فرآیند به طوری که داده‎های ریز شده یا کامپوزیت ها، با رعایت قوانین و محدودیت های لازم می توانند با خیال راحت به هم پیوسته و به صورت دسته ای اجرا شوند.
  • یکپارچگی داده ها: در ارتباط با این مورد از ترندهای مدیریت فرایندهای کسب و کار BPM می توان گفت که یکپارچگی داده های اپلیکیشن و حوزه کسب و کار توسط اپلیکیشن، سرویس و لایه های ماندگاری (زیر سیستم ها) محافظت شده و در حین اجرای فرآیند بیمه می شوند.

 

SOA Platforms for BPM

SOA  یا معماری سرویس گرا که آخرین مورد از ترندهای مدیریت فرایندهای کسب و کار BPM نام برده شده در این مطلب می باشد، برای پر کردن شکاف بین کسب و کار و فناوری اطلاعات از طریق مجموعه ای از سرویس های فناوری اطلاعات منطبق با کسب و کار مد نظر قرار می گیرد. ترکیبی از مدیریت فرآیندهای کسب و کار و معماری سرویس گرا (SOA) به سود متخصصان فناوری اطلاعات و کاربران کسب و کارها خواهد بود. BPM  یک عنصر اصلی در زمینه توسعه سرویس گرای اپلیکیشن ها (SODA) است. SODA اغلب برای مونتاژ اپلیکیشن های جدید استفاده می شود، زیرا SOA و BPM در این شرایط به عنوان شرکای طبیعی و دست در دست هم کار می کنند. هر فرآیند کسب و کار به عنوان مجموعه ای از وظایف منفرد مدل سازی می شود. این وظایف معمولاً به صورت سرویس های درون سازمانی اجرا می شوند.

SOA  سرویس ها را در معرض دید قرار می دهد و BPM که نیاز به تکمیل جریان فرآیند دارد ، این سرویس ها را مورد استفاده قرار می دهد. معماری سرویس گرا با همراهی شبکه وب، کاملا برای BPM مناسب خواهد بود و مزایای زیر را در بر خواهد داشت:

  • ارکستراسیون و هماهنگی سرویس ها در مقایسه با مدل های فرآیندی
  • دربر گرفتن سیستم ها و رویه های قبلی
  • وظیفه گرا بودن

 

در کتاب نقشه راه مدیریت فرایندهای کسب و کار گامهای استقرار مدیریت فرایندهای کسب و کار به تفصیل بیان شده است:

 

منابع :

https://www.bplogix.com/blog/social-bpm

http://garysamuelson.com/blog/?p=1169

https://www.bptrends.com/publicationfiles/05-06-WP-BPM-SOA-Behara.pdf

https://www.slideshare.net/mbrambil/webratio-bpm-trends-and-challenges

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *