در این مقاله با حوزه های دانش تحلیل کسب وکار BA و همچنین تکینیک ها تحلیل کسب و کار آشنا خواهیم شد.
راهنمای تحلیل کسب و کار BABOK وظایف مربوط به تجزیه و تحلیل کسب و کار را در 6 حوزه دانش سازماندهی میکند. هر وظیفه مشخص شده، دانش، مهارتها، خروجیها و تکنیکهای معمولی را که تحلیلگران کسب و کار برای انجام صحیح وظایف به آنها نیاز دارند توصیف مینماید. حوزههای دانش تحلیل کسب و کار BA، باعث سازماندهی وظایف میشوند؛ اما توالی، فرآیند یا روش مشخصی ندارند.
حوزه های دانش تحلیل کسب وکار BA بر اساس راهنمای تحلیل کسب و کار BABOK عبارتند از:
- برنامه ریزی و نظارت بر تحلیل کسب و کار : این حوزه از دانش وظایفی را نشان میدهد که تحلیلگران کسب و کار از آنها برای برنامه ریزی پروژه خود و تعیین پارامترهای اساسی مورد نیاز برای نتایج موفقیت آمیز استفاده میکنند.
وظایف این حوزه از حوزههای دانش تحلیل کسب و کار BA عبارتند از:
- شیوه برنامه ریزی تجزیه و تحلیل کسب و کار
- برنامه ریزی برای مشارکت سهامداران
- برنامه ریزی برای تجزیه و تحلیل حاکمیت
- شناسایی بهبود عملکرد در تحلیل کسب و کار
- استخراج و همکاری: دومین حوزه از حوزههای دانش تحلیل کسب و کار BA بر استخراج، جمع آوری و بررسی هوش تجاری و همچنین روشهای بهینه برای ارتباط موثر ذینفعان با یکدیگر تمرکز دارد.
وظایف این حوزه از حوزههای دانش تحلیل کسب و کار BA عبارتند از:
- آماده شدن برای استخراج
- انجام پروسه استخراج
- تأیید نتایج استخراج
- منتقل نمودن اطلاعات تحلیل کسب و کار
- مدیریت کردن همکاری سهامداران
- مدیریت چرخه حیات الزامات: مجموعه وظایف مرتبط با این حوزه از از حوزههای دانش تحلیل کسب و کار BA، بهترین روشها را برای مدیریت و نگهداری از الزامات در طول پروژه کامل، از جمله هنگام قانونمند سازی و به دست آوردن اجماع ذینفعان، بررسی میکند.
وظایف این حوزه از حوزههای دانش تحلیل کسب و کار BA عبارتند از:
- ردیابی الزامات
- حفظ و نگهداری الزامات
- اولویت بندی الزامات
- ارزیابی تغییرات به وجود آمده در الزامات
- تأیید الزامات
- تجزیه و تحلیل استراتژی: وظایف مرتبط با حوزه سوم از حوزههای دانش تحلیل کسب و کار BA، استفاده از قابلیتهای کسب و کار را برای دستیابی به نتایج برنامه ریزی شده، چه در سطح شرکت و چه با تمرکز بر سطوح جزئیتر، بررسی میکنند.
وظایف این حوزه از حوزههای دانش تحلیل کسب و کار BA عبارتند از:
- وضعیت فعلی را تجزیه و تحلیل کنید
- آینده را تعریف کنید
- خطرات را ارزیابی کنید
- استراتژی تغییر را تعریف کنید
- تجزیه و تحلیل الزامات و تعریف طراحی: این حوزه از حوزههای دانش تحلیل کسب و کار BAوظایفی را برای قالب بندی الزامات مانند اعتبار سنجی، تأیید و اولویت بندی، ایجاد گزینههای راه حل و برآورد سود بالقوه برای شرکت نشان میدهد.
وظایف این حوزه از حوزههای دانش تحلیل کسب و کار BA عبارتند از:
- مشخص کردن و مدلسازی الزامات
- بازبینی و صحه گذاری الزامات
- معتبر دانستن الزامات
- تعریف معماری الزامات
- تعریف گزینههای طراحی
- تحلیل ارزش بالقوه و پیشنهاد دادن راه حل
- ارزیابی راه حل: وظایف مرتبط با این حوزه از دانش مربوط به اندازه گیری ارزش کسب و کار ناشی از پروژه است؛ همچنین شناسایی هرگونه مانع شناخته شدهای که به طور بالقوه میتواند منافع بهینه برای سازمان را کاهش دهد.
وظایف این حوزه از حوزههای دانش تحلیل کسب و کار BA عبارتند از:
- اندازه گیری عملکرد راه حل
- تجزیه و تحلیل اندازه گیری عملکرد
- ارزیابی محدودیتهای مربوط به راه حل
- ارزیابی محدودیتهای مربوط به شرکت
- توصیه نمودن اقداماتی برای افزایش کارایی و ارزش راه حل
50 تکنیک توصیه شده توسط تحلیل کسب و کار BABoK برای حوزه های دانش تحلیل کسب و کار BA
تحلیلگران کسب و کار در دنیای مجازی کار میکنند. یعنی چیزهایی را تصور نموده و همه سهامداران را قادر میسازند تا نرم افزار یا ماشین آلاتی که قرار است ایجاد شوند را تجسم نمایند. بنابراین هم ورودیهایی که به تحلیلگران کسب وکار داده میشود و هم نتایج حاصل از تحلیل کسب و کار، از جنس اطلاعات هستند. درستی این اطلاعات در نهایت منجر به ایجاد محصولی میشود که مطابق با نیاز مشتری باشد. تحلیل کسب و کار BABoK v3، 50 تکنیک تحلیلی برای حوزههای دانش تحلیل کسب و کار BA توصیه میکند که یک تحلیلگر کسب و کار باید برای موفقیت در آزمون Certified Business Analysis Professional (Cتحلیل کسب و کار BAP) که توسط IIتحلیل کسب و کار BA انجام میشود، آنها را فراگیرد. لیست تکنیکهای ارائه شده عبارتند از:
- معیارهای پذیرش و ارزیابی: معیارهای پذیرش و ارزیابی باید توسط تحلیلگران در حوزههای دانش تحلیل کسب و کار BA مورد توجه قرار گیرند تا مشخص شود چه راه حلهایی برای شرکت قابل پذیرش است.
- مدیریت کارهای ناتمام یا انباشته: مدیریت کارهای ناتمام فرآیندی است که طی آن صاحب محصول موارد عقب مانده موجود را تنظیم، مرتب و اولویت بندی میکند تا مطمئن شود باارزش ترین کالا به دست مشتری خواهد رسید.
- کارت امتیازی متوازن: این تکنیک یک روش برنامه ریزی استراتژیک است که به وسیله آن اطمینان حاصل میشود که سازمان میتواند مأموریت و چشم انداز خود را با توجه به حوزههای دانش تحلیل کسب و کار BAبه اهداف خاص و عملی تبدیل نماید.
- بنچ مارکینگ و تحلیل بازار: در این شیوه برای بهبود عملیات سازمان، بهبود رضایت مشتری و ایجاد ارزش افزوده برای سهامداران از مطالعات بنچ مارکینگ و مقایسه روشهای سازمانی با استانداردهای صنعت استفاده میشود.
- طوفان فکری
- تجزیه و تحلیل قابلیتهای کسب و کار: این روش شامل مدلسازی کاری است که یک کسب و کار انجام میدهد یا آنچه برای رسیدن به اهداف خود باید انجام دهد و نه چگونگی دستیابی به آن.
- پروندههای کاری: یک پرونده تجاری استدلال برای شروع یک پروژه یا کار را بیان میکند. این مورد غالباً در یک سند مکتوب دارای ساختار مناسب ارائه میشود، اما ممکن است به صورت یک توافق کوتاه یا کلامی کوتاه نیز ارائه گردد.
- به تصویر کشیدن مدل کسب و کار: این تکنیک، یک الگوی مدیریت استراتژیک برای توسعه یا مستند کردن مدلهای کسب و کار موجود ویک نمودار تصویری است که عناصر آن ارزش پیشنهادی، محصولات، زیرساختها، مشتریان و امور مالی یک شرکت را توصیف میکنند.
- تجزیه و تحلیل قوانین کسب و کار
- بازیهای مشارکتی: ذینفعان از بازیهای مشارکتی برای کار استخراج مربوط به حوزههای دانش تحلیل کسب و کار BAاستفاده میکنند تا درک مشترکی از یک مسئله یا راه حل ایجاد نموده و از بازی برای ایجاد انگیزه در شرکت کنندگان و حمایت از همکاری بین افراد استفاده نمایند.
- مدلسازی مفهومی:مدل مفهومی راهی عالی برای مستندسازی تعاریف بوده و معانی دقیق اصطلاحات را به سهامداران انتقال میدهد. میتوان آن را به عنوان نمایش معنایی اسامی که برای یک سازمان یا یک حوزه خاص مهم هستند، توصیف کرد.
- فرهنگ لغت دادهها: طبق راهنمای تحلیل کسب و کار BABOK، فرهنگ لغت دادهها را میتوان به عنوان یک مخزن فراداده در حوزههای دانش تحلیل کسب و کار BAدر نظر گرفت که برای مدیریت دادههای مورد استفاده توسط برنامههای نرم افزاری استفاده میشود.
- نمودارهای جریان دادهها: این نمودارها برای نشان دادن این است که دادهها از کجا میآیند، چه عملیاتی آنها را پردازش میکنند و چگونه نتایج مورد استفاده قرار میگیرند. همچنین ذخیره دادههای موقت یا دائمی را نشان میدهد.
- داده کاوی: فرآیندی برای کشف الگوها در مجموعه دادههای بزرگ است که روشهای آن فصل مشترک یادگیری ماشین، آمار و سیستمهای پایگاه داده است.
- مدلسازی دادهها: مجموعهای از ابزارها و تکنیکها برای تجزیه و تحلیل اینکه سازمان چگونه باید دادهها را جمع آوری، به روز رسانی و ذخیره کند.
- تجزیه و تحلیل تصمیم گیری: تجزیه و تحلیل تصمیم گیری به تحلیلگر اجازه میدهد تا عواقب تصمیمات مختلف را قبل از تصمیم گیری یا توصیه به یک تصمیم خاص، بررسی و مدلسازی نموده و تصمیمیکاملاً آگاهانه اتخاذ یا توصیه نماید.
- مدلسازی تصمیم گیری: مدلهای تصمیم گیری ارائه تصویری فرآیندی است که نشان میدهد چگونه دادهها و دانش با یکدیگر ادغام میشوند تا یک تصمیم تجاری خاص اتخاذ گردد.
- تجزیه و تحلیل اسناد: این روش یکی از موثرترین روشها برای شروع مرحله استخراج الزامات بوده و شامل هنر مطالعه مشاغل مربوطه، سیستم و مستندات پروژه با هدف درک کسب و کار، پیشینه پروژه و شناسایی نیازها یا فرصتهای بهبود است.
- برآورد کردن
- آنالیز مالی: فرآیند ارزیابی پروژهها، بودجهها و سایر معاملات مربوط به امور مالی برای تعیین عملکرد و مناسب بودن آنها.
- گروههای متمرکز: گروه متمرکز، نوعی بحث راهنمای تعاملی در بین گروهی با دقت انتخاب شده از افراد (معمولاً از نظر جمعیتی متنوع) است که برای به دست آوردن بازخورد درباره محصول، خدمات یا یک مفهوم استفاده میشود.
- تجزیه عملکردی: شامل تجزیه و تحلیل سیستمهای پیچیده با تجزیه آنها به عناصر ساده تر و کوچکتر است.
- واژه نامه
- تجزیه و تحلیل رابط: یک روش استخراجی در تحلیل کسب و کار است که به شناسایی رابط بین راه حلها / برنامهها کمک نموده و میزان اطمینان از تعامل موثر اجزا با یکدیگر را تعیین مینماید.
- مصاحبهها
- ردیابی موردی: یک روش ساختاری است که توسط تحلیلگران برای پاسخگویی به نگرانیهای مختلف ذینفعان در زمینه اقدامات، پیش فرضها، محدودیتها، وابستگیها، نقصها و پیشرفتها استفاده میشود.
- درسهای آموخته شده: این تکنیک که به آن تجزیه و تحلیل پس از واقعه نیز گفته میشود، تکنیکی است که از طریق آن میتوانیم از اشتباهات و موفقیتهای خود درس بگیریم و در نتیجه عملکرد خود را به حداکثر برسانیم.
- معیارها و شاخصهای کلیدی عملکرد (KPI)
- نقشه برداری ذهن: در این تکنیک از زمینههای مختلفی از جمله برنامه ریزی، یادداشت برداری، سازماندهی ایدهها، حل خلاقانه مشکلات، همکاری، جمع بندی و غیره استفاده میشود.
- تجزیه و تحلیل الزامات غیر عملکردی
- مشاهده
- مدلسازی سازمانی: روشی برای توصیف نقشها و ساختار گزارشدهی در داخل یک کسب و کار و اطمینان از پشتیبانی ساختار از اهداف کسب و کار است.
- اولویت بندی
- تجزیه و تحلیل فرآیند
- مدلسازی فرآیند
- نمونه سازی اولیه: در این تکنیک تحلیلگران حوزههای دانش تحلیل کسب و کار BA، از نمونههای اولیه برای جمع آوری و تأیید نیاز ذینفعان از طریق یک فرآیند تکراری استفاده نموده و از آن برای مدلسازی این الزامات استفاده مینمایند.
- بررسیها
- تجزیه و تحلیل و مدیریت ریسک
- ماتریس نقش ها و مجوزها: تحلیلگران از ماتریس نقشها و مجوزها برای تعیین مسئولیتها، شناسایی نقشها، کشف مسئولیتهای از دست رفته و انتقال نتایج یک تغییر برنامه ریزی شده استفاده میکنند.
- بررسی دلایل ریشه ای: در این تکنیک از روش تجزیه و تحلیل تکراری برای تأیید وجود بیش از یک دلیل اصلی برای مشکل استفاده میشود.
- مدلسازی محدوده: در مدلسازی محدوده، ماهیت و موجودیت یک یا چند مرز توصیف شده و مولفهها در داخل یا خارج از این مرزها قرار میگیرند.از مدلهای محدوده معمولاً برای تعیین مرزهای کنترل، تغییر، راه حل یا نیازها استفاده میشود.
- نمودارهای توالی: نمودار توالی نحوه اتصال اشیاءاستفاده شده در سناریو را نشان میدهد، اما نحوه ارتباط آنها با یکدیگر را نشان نمیدهد.
- لیست، نقشه یا پرسوناهای ذینفعان: لیست، نقشه یا پرسوناهای ذینفعان به تجزیه و تحلیل سهامداران و ویژگیهای آنها توسط تحلیلگر حوزههای دانش تحلیل کسب و کار BA کمک میکنند. این نوع تجزیه و تحلیل برای اطمینان از این است که تحلیلگر کسب و کار کلیه منابع احتمالی نیازمندیها را شناسایی نموده و هر یک از ذینفعان کاملاً مورد توجه قرار میگیرد.
- مدلسازی حالت: تحلیلگران از مدلسازی حالت برای توصیف و تجزیه و تحلیل وضعیتهای مختلف بالقوه یک نهاد در سیستم استفاده میکنند.این روش شامل چگونگی تغییر نهاد از یک حالت به حالت دیگر میباشد و اینکه چه چیزی ممکن است برای نهاد در هر حالت رخ دهد.
- نظرسنجی یا پرسشنامه
- تحلیل SWOT: این تکنیک در حوزههای دانش تحلیل کسب و کار BA، به عنوان چارچوبی برای ارزیابی نقاط قوت و ضعف شرکتها و فرصتها و تهدیدهای پیشروی آنهاست.
- یوزکیسها و سناریوها: برای توصیف چگونگی ارتباط شخص یا سیستم با راه حل مدلسازی شده در جهت رسیدن به هدف استفاده میشود.
- داستانهای کاربران: یک روش جالب برای افزایش چابکی پروژه و راهی برای توصیف الزامات از دید کاربر نهایی است.
- ارزیابی فروشندگان: برای تحلیل کسب و کار در حوزههای دانش تحلیل کسب و کار BA، فروشندگان ارزیابی میشوند تا مشخص شود که آیا میتوانند بطور موثر تعهدات و نیازهای کسب و کار را در رابطه با یک سرویس یا محصول برآورده کنند.
- کارگاههای آموزشی
برای آشنایی با تحلیل کسب و کار و گواهینامه های آن اینجا کلیک کنید.
منابع:
https://sparxsystems.com/products/mdg/تحلیل کسب و کار BAbok/
https://en.wikipedia.org/wiki/A_Guide_to_the_Business_Analysis_Body_of_Knowledge
https://thefunctionalتحلیل کسب و کار BA.com/
https://www.businessanalystlearnings.com/تحلیل کسب و کار BA-techniques/
بدون دیدگاه