مدیریت فرآیندهای کسب و کار چیست؟
در سرتاسر جهان شرکت ها برای بهبود عملکرد کسب و کار خود، در حال بهره گیری از نرم افزار مدیریت فرآیندهای کسب و کار(BPM) هستند. صرف نظر از شغلی که در آن فعالیت میکنید، خواه در راس امور باشید و خواه یکی از کارکنان، و صرف نظر از نوع مشتریانی که به آنها خدمت میدهید، فرآیندهای کسب و کار و بهینه سازی آنها تأثیر چشمگیری در جریان روزانه کسب و کار شما خواهند داشت.
اما BPM چیست؟
اگر یک کسب و کار را به صورت مجموع فرآیندهای مختلف بینید، مدیریت فرآیندهای کسب و کار (BPM) یک روش منظم برای بهبود فرآیندهای کسب و کار تعریف میشود. BPM یک محصول، بازار یا برنامه نیست؛ بلکه پروسه آزمایش و بهینه سازی فرآیندهای کسب و کار شما برای دستیابی به اهدافتان است.
این تکنیک میتواند شامل اتوماسیون، اجرا، کنترل، مدل سازی، اندازه گیری و بهینه سازی جریان فعالیت های کسب و کار باشد.
BPM میتواند کارایی را در طیف گسترده ای از فرآیندهای کسب و کار ارتقا بخشد؛ اما معمولاً برای کارهایی که تکرار میشوند و مسیری قابل پیش بینی دارند، بیش از همه موثر است.
یادآوری این نکته حائز اهمیت است که اتوماسیون اغلب در BPM نقش دارد، اما اتوماسیون یک فرآیند به خودی خود مشکلی را حل نمیکند. در بعضی موارد، شما فقط یک فرآیند فرسوده را کمی سریعتر اجرا خواهید کرد. BPM ، به صورت یک جریان پیوسته است و تا کنون هیچ فرآیندی به طور 100٪ بهینه نشده است.
فرآیند کسب و کار چیست؟
فرآیندهای کسب و کار وظایفی هستند که به طور ذاتی در عملکرد کسب و کار شما قرار دارند. آنها اشکال مختلفی به خود میگیرند، اما فرآیندهای اولویت بندی شده برای اتوماسیون، اغلب تکراری و قابل پیش بینی بوده و به ندرت از وظیفه ی از پیش تعیین شده خود منحرف میشوند. فرآیندهای کسب و کار را میتوان در تمام صنایع، و بازارها یافت. به عنوان مثال در امور مالی، فرآیندهای کسب و کار برای فاکتورها و صورتحساب ها وجود دارد.
نمونه دیگر منابع انسانی است. برای سناریوهایی مانند درخواست مرخصی، پروسه آغاز به کار فرد و پروسه ترک کار، یک فرآیند کسب و کار وجود خواهد داشت. انجام این فرآیندها به صورت دستی زمان زیادی را به خود اختصاص میدهد و میتواند مانعی برای کارآیی سازمان باشد.
احتمالاً میتوانید به چند مورد دیگر نیز فکر کنید، و احتمالاً به فکر زمانی هستید که بتوانید این کارهای تکراری اما حیاتی را به صورت استاندارد شده و کارآمدتر اجرا نموده و در وقت خود صرفه جویی نمایید. انواع مختلف فرآیندهای کسب و کار عبارتند از:
- عملیاتی: این نوع فرآیندها مهمترین فرآیندهایی هستند که برای اجرای شغل شما ضروری اند. این فرآیندها ارائه دهنده ارزش به مشتری بوده و برای ارائه محصول یا خدمات بسیار مهمند.
- پشتیبانی: فرآیندهای پشتیبانی ارزشی به مشتری ارائه نمیدهند، اما برای اطمینان از عملکرد کارآمد فرآیندهای حیاتی انجام میشوند. فرآیندهای منابع انسانی در این دسته قرار میگیرند.
- مدیریت: فرآیندهای مدیریتی به مشتری ارزشی ارائه نمیدهند، اما پیوند بین فرآیندهای عملیاتی و پشتیبانی هستند. مدیریت، نظارت میکند، کنترل میکند و میان همه جنبه های کسب و کار هماهنگی به وجود میآورد. فرآیندهایی مانند بودجه بندی و ارتباطات در این طبقه قرار میگیرند.
فرآیندهای کسب و کار معمولا به صورت یک فلوچارت نمایش داده میشوند. تصویر زیر نمونه ای از یک فرآیند کسب و کار را نشان میدهد.
چرا نرم افزار مدیریت فرآیندهای کسب و کار محبوبیت بیشتری پیدا میکند؟
فرآیندهای کسب و کاری که وقت گیر، آشفته و ناکارآمد هستند، اغلب منجر به افزایش هزینه ها، روحیه پایین، کاهش یافتن و ناامید شدن مشتریان میشوند. چنین نتایجی برای هر کسب و کاری که میخواهد موفق و جلوتر از منحنی عمل نماید مفید نخواهد بود.
پیشنهاد می شود مقاله 0 تا100 مدیریت فرآیندهای کسب و کار را حتما مطالعه فرمایید:
مشکلات مربوط به فرآیندهای کسب و کار ناکارآمد
در اینجا برخی از متداولترین موانع و مباحث مرتبط با تکمیل فرآیند کسب و کار آورده شده است. در بدترین حالت، مدیریت فرآیندهای کسب و کار نامناسب، میتواند خطوط ارتباطی را متوقف کرده و روحیه کارمندان و خط مشی اصلی کسب و کار شما را به تدریج از بین ببرد.
- نامرئی بودن: مدیریت در بیشتر مواقع، زمان سختی را خواهد گذراند برای تعیین اینکه چه کسی مسئول چه چیزی است، وضعیت یک فرآیند چگونه است و آیا مسئله ای وجود دارد یا خیر. فقدان وضوح دید میتواند منجر به آشفتگی وظایف و کندی عملکرد گردد. این امر همچنین توانایی کسب و کار را برای بهبود عملکرد مختل مینماید. اگر رهبران نتوانند تشخیص دهند كه كدام فرآیند به اشتباه انجامید و چرا این اتفاق افتاد، فرصتی برای بهبود وجود نخواهد داشت.
- عدم انسجام: نکته ای که شاید برخی از افراد از آن بی خبر باشند این است که اعتماد بیش از حد به سیلوهای کسب و کار میتواند به کسب و کار آسیب برساند. سیلویی بودن و جدا بودن فرآیندهای کسب و کار، نه تنها منابع را از بین میبرد بلکه منجر به ایجاد محیط کار نامناسب و فاقد کار تیمی بین بخش ها میشود. این امر سرمایه گذاری در فرصت ها و مزایا را دشوارتر مینماید.
- گلوگاه و رکود: مشاغل معمولا متمایل به توجه به یک چیز و از نظر دور داشتن جوانب امر هستند و معمولا به همان روش قبلی مدیریت فرآیندهای کسب و کار میچسبند؛ حتی اگر آنها بهترین راه حل نباشد. این امر میتواند منجر به از دست دادن فناوری های جدید و نوآورانه ای شود که رقبا به آن روی میآورند. با گذشت زمان و اضافه شدن موارد کاری جدید، BPM پیچیده تر میشود. عدم اتخاذ تکنیکهای کاری جدید، گلوگاه هایی به جا میگذارد که میتواند بر نتایج سایر فرآیندهای کسب و کار تأثیر منفی داشته باشد.
- عدم وجود گزینه های ادغام: یکی دیگر از مقصرین اتلاف منابع، عدم وجود گزینه های ادغام است که کارکنان را وادار میکند برای استفاده از منابع اطلاعاتی، از سیستمی به سیستم دیگر سوئیچ کنند.
- کار تکراری: هنگامی که فرآیند کسب و کار فاقد دید و هماهنگی بین دپارتمان ها باشد، تکرار شدن کارها و فرآیندها به یک اتفاق همیشگی تبدیل میشود. چنین محیطی نه تنها وقت کارکنان را تلف نموده و همه افراد درگیر را گیج میکند، بلکه باعث افزایش زمان انتظار طولانی برای تأییدیه ها، خطاهای تکراری و در نهایت تاخیر در خدمت رسانی به مشتری خواهد شد.
- زمان هدر رفته: کارکنان معمولا به جای پرداختن به موارد مهمی که برای آنها استخدام شده اند، وقت زیادی را صرف یک فرآیند کسب و کار میکنند.
- تضعیف روحیه: همه موارد ذکر شده میتواند به تضعیف روحیه و ریزش افراد منجر شود. هنگامی که یک مسئله هیچ نشانه ای از برطرف شدن نشان نمیدهد، کارکنان و افراد احساس میکنند که در کسب و کار صحیحی سرمایه گذاری نکرده اند.
مزایای مدیریت فرآیندهای کسب و کار عبارتند از:
- گسترش دید: مدیریت فرآیندهای کسب و کار دامنه و قدرت دید را برای امکان پذیر شدن بهبود، افزایش میدهد. مدیران قادر خواهند بود نظارت نموده و تشخیص دهند که فرآیندهای ناکارآمد چیست؛ چرا ناکارآمد هستند و موارد دیگر. سازمان ها برای بهبود به دید گسترده نیاز دارند.
- افزایش چابکی: یکی از مهمترین مزایای استفاده از مدیریت فرآیندهای کسب و کار(BPM ) افزایش چابکی است. BPM ساختاری به شما میدهد که به طور مداوم در طول زمان بهبود یابید. در عین حال که انعطاف پذیری را ارتقاء داده و فرآیندهای کارآمدتری را انجام میدهید.
- افزایش راندمان:BPM برای کمک به مشاغل شما در کاهش سیلوهای سازمانی مسیری طولانی طی خواهد کرد. این قضیه به رهبران ایده بیشتری در مورد اینکه چگونه مناطق و بخش های مختلف با هم در ارتباطند (یا نیستند) ارائه میدهد. همچنین به ادارات کمک میکند تا درک کنند که آنها بخشی از یک کل هستند. به این ترتیب محیطی مبتنی بر ارتباطات و شفافیت در مورد مسئولیت ها ایجاد میشود.
- افزایش توانایی برای دریافت و حفظ دانش: تمرین BPM این امکان را به شما میدهد تا فرآیندهای end-to-end خود را شناسایی کنید. بنابراین به شما یک کتابخانه دانش میدهد تا وقتی یک فرآیند کار میکند یا کار نمیکند، به آن مراجعه نمایید.
- ادغام: مدیریت فرآیندهای کسب و کار به شما کمک میکند تا داده های مربوط به سیلوهای مختلف و بخش های مختلف خود را یکپارچه نمایید. اگر در زمینه امور مالی، منابع انسانی یا فروش از آن بهره بگیرید، این اطمینان حاصل میشود که داده های شما جهانی هستند. این امر نه تنها به کاهش خطاها میانجامد بلکه باعث افزایش سرعت پردازش داده ها خواهد شد.
انواع مختلف BPM
از آنجا که BPM روشی گسترده، فراگیر و پویا است، مجموعه وسیعی از ابزارهای نرم افزاری وجود دارد که در این گروه قرار میگیرند. در اینجا برخی از متداول ترین انواع راه حل های مدیریت فرآیندهای کسب و کار آورده شده است:
- ابزارهای همکاری: ابزارهای همکاری BPM شامل ابزارهای ارتباطی است که میتواند ورود مستقیم پیامها و تماسها را به سیستم تسهیل نماید. ابزارهای ارتباطی اغلب پروفایل مشتری را نمایش داده و به کاربران امکان دسترسی سریع به اطلاعات مربوط را میدهند.
ابزارهای مدیریت وظیفه نیز جنبه بزرگی از همکاری BPM هستند. این نوع ابزار به کاربران امکان برنامه ریزی برای انجام وظایف، پروژه ها، جلسات و موارد دیگر را میدهند. وظایف را میتوان به افراد یا گروه ها اختصاص داد و با تقویم ها همگام سازی نمود تا کاربران اعلان های مربوط به مهلت انجام کارها را دریافت نمایند.
- طراحی کشیدن و رها کردن: به کمک قابلیت طراحی فرآیند کشیدن و رها کردن، قادر خواهید بود فرآیندهای خود را بدون هیچ گونه آگاهی از کد نویسی، برنامه ریزی کرده و شروع نمایید. ابزارهای نرم افزاری مدیریت فرآیندهای کسب و کار که دارای قابلیت کشیدن و رها کردن هستند به شما امکان میدهند تا بهینه سازی فرآیند را به صورت حاضر و آماده شروع کنید و این مزیت اضافی را در اختیار شما قرار میدهد که آموزش کارکنان را به حداقل برسانید.
- ادغام: ابزارهای مدیریت فرآیندهای کسب و کار معمولاً دارای طیف گسترده ای از قابلیت های ادغام هستند. این طیف میتواند شامل قابلیت استخراج داده ها از منابع مختلف و تزریق داده به منابع باشد. محرک های فرآیند نیز یکی از جنبه های اساسی ادغام هستند. با استفاده از محرک ها (Triggers) میتوان بدون ورود کردن افراد، سیستم های خاصی را درگیر کار نمود. به عنوان مثال، یک ابزار BPM که با CRM ادغام شده است، نمای کاملی از خطوط ارتباطی فروش به شما میدهد.
- نمودار فرآیند: نمودارهای فرآیندی معمولاً همان چیزی هستند که مردم هنگام تصورBPM در ذهن خود تصویر میکنند. نمودارهای فرآیند توانایی ساختن فرآیندها را به کاربران میدهند. در ضمن، سیستم در حالی که در مسیر خود کار میکند به استثنائات نیز رسیدگی مینماید.
آینده BPM چیست؟
در چند سال گذشته، ما شاهد رونق راه حل های BPM مبتنی بر SaaS با هدف SME ها هستیم و این تصور غلط را پایان میدهیم که BPM فقط برای مشاغل بزرگ با حجم بالای پول نقد است.
BPM یک تکنیک تثبیت شده بوده و دیگر یک روند نیست. به زبان ساده کاری است که مشاغل برای بهبود، آن را انجام میدهند. اما روندها و فن آوری های کلیدی که آینده مدیریت فرآیندهای کسب و کار را شکل میدهند چه هستند؟
- چت بات ها: تقریباً هر چیزی که مشتری با آن روبرو است، از چت بات استفاده میکند. BPM هم از این قاعده مستثنی نیست. انتظار میرود که چت بات ها به بخشی جدایی ناپذیر در بسیاری از فرآیندها تبدیل شوند، زیراچت بات ها سرویس 24/7 را فعال نموده و پاسخ های فوری به سؤالات مشتریان میدهند.چت بات ها میتواند هزاران مکالمه همزمان داشته باشند و هرگز خسته نشوند.
البته چت بات ها به زودی جایگزین انسان نخواهند شد؛ آنها برای پاسخ دادن به سؤالات اساسی بسیار عالی هستند. اما از پاسخ به سؤالات پیچیده ای که از دامنه برنامه نویسی آنها فراتر میرود، عاجزند.
- سیستم های کم کد: تقاضا برای سیستم های کم کد به طور فزاینده ای رو به افزایش است؛ زیرا قابلیت استفاده از فرآیندهای کاری کاملاً خودکار حاضر و آماده، جذابیت زیادی برای مشاغل در هر اندازه ای دارد. سیستم های مدیریت فرآیندهای کسب و کار کم کد نیز بسیار قابل تنظیم بود و درجه بالایی از شخصی سازی را برای نیازهای مختلف کسب و کار ارائه میدهند.
- افزایش همکاری: حذف سیلوها همیشه برای رهبران مشاغل در اولویت بوده است. با افزایش برنامه های چت و به اشتراک گذاری داده ها، مشاغل یک قدم به گسترش ادغام نزدیکتر شده اند. اپلیکیشن های چت، به سرعت به محبوب ترین روش برای برقراری ارتباط های داخلی در سیستم مدیریت فرآیندهای کسب و کار تبدیل میشوند؛ زیرا پیام ها فوری بوده و میتوانند برای مراجعات بعدی بایگانی شوند.
پیش بینی میشود که بازار جهانی BPM تا سال 2021 میلادی، 13-14 میلیارد دلار ارزش داشته باشد
ارزش پیش بینی شده بازار مدیریت فرآیندهای کسب و کار تا سال 2021 بین 13 تا 14 میلیارد دلار میباشد. رشد بازار به طور کلی ثابت بوده است؛ زیرا بیشتر مشاغل متوجه قدرت مستند سازی و مدیریت فرآیندهای خود هستند.
مستند سازی، ردیابی، و مدیریت فرآیندها به شما اجازه میدهد:
- خطای انسانی را محدود کرده یا کاملاً از بین ببرید.
- اطمینان حاصل کنید که از هیچ میانبری استفاده نشده است
- همه افراد وظایف خود را به درستی و با اطمینان انجام دهند.
- با اطمینان از اینکه همه افراد همیشه میدانند چه کاری انجام دهند و چگونه انجام دهند، اصطکاک وظایف را کاهش دهید.
- هزینه های خود را با بهبود فرآیندهای بد یا منسوخ کاهش دهید.
- به راحتی عملکرد کارمندان خود را در کارهای مختلف خود پیگیری نمایید.
- مسئولیت پذیری کارمندان خود را افزایش دهید.
تمام این موارد گویای این هستند که چرا مدیریت فرآیندهای کسب و کار مهم بوده و ارزش بازار آن رو به رشد است.
96% از شرکت ها در سال 2015 نوعی فرآیند مستند داشته اند
بررسی انجام شده توسط BPTrends (منبع اصلی هوش تجاری آنلاین برای مدیران مشاغل و دست اندرکاران تغییر فرآیند در سراسر جهان) در سال 2015، تمایل رو به رشدی را برای مستند سازی نشان میدهد که حتی اگر فقط گاهی اوقات انجام شود، میتواند تأثیر گسترده ای در مدیریت فرآیندهای کسب و کار داشته باشد. این تمایل گسترده به مستند سازی برای حداقل برخی از فرآیندهای کسب و کار به منظور اجرای مداوم آنها نیز، بخشی از دلایلی است که پیش بینی میشود تا سال 2021 بازار تا این اندازه رشد کند.
با این حال، فقط به این دلیل که 96٪ از شرکت ها نوعی فرآیند ثبت شده دارند، به معنای کافی بودن مستند سازی نیست. هدف اصلی مدیریت فرآیندهای کسب و کار این است که به شما اجازه انجام کارهای مکرر را بطور مداوم، آسان و مؤثر و بدون بروز هرگونه مشکلی بدهد. به این ترتیب، همه کارهایی که بیش از یک بار انجام میشوند باید به عنوان فرآیندی که میتواند بارها و بارها اجرا شود، ثبت گردند.
منابع:
بدون دیدگاه