سیستم مدیریت فرآیند کسب و کار ابزاری برای حمایت از ابتکارات BPM بوده و روشی مبتنی بر مدل است که به چرخه عمر بهبود فرآیند از ابتدا تا انتها – کشف، تعریف، طراحی، پیاده سازی، نظارت و تجزیه و تحلیل فرآیند – کمک میکند. بر خلاف ابزار BPM که ممکن است دارای ویژگیهای محدودی باشد، سیستم مدیریت فرآیندهای کسب و کار برای کاربران امکانات زیر را به وجود میآورد:
- مدلسازی فرآیندها
- ایجاد اپلیکیشنهای فرآیند
- پیکربندی ویژگیها
- اجرای اپلیکیشنها
- ساختن گزارشهای سفارشی، و
- نظارت بر نتایج فرآیند
چه ویژگیهایی برای سیستم مدیریت فرآیند کسب و کار خوب است؟
هر سیستم BPM ، تمامی چرخه عمرBPM را از زمان تصور تا اجرای کامل پشتیبانی میکند. BPMS همچنین به بهینه سازی مداوم فرآیند در طول زمان اجرا کمک خواهد کرد. جدا از ایجاد گردش کار و مسیرها که بخشی مهم در سیستم مدیریت فرآیند کسب و کار است، ویژگیهای خاصی وجود دارد که یک سیستم مدیریت فرآیند کسب و کار را از دیگران متمایز میکند.
- قابلیتهای از پیش آماده
- قابلیتهای WORA
- مدلسازی فوری فرآیند
- تخصیص کار و مسیریابی انعطاف پذیر
- یک پلتفرم یکپارچه برای مشارکت زنده
- تجزیه و تحلیل تأثیر و توانایی شبیه سازی
- یکپارچه سازی بین پلت فرمی
- توانایی پردازش رویدادهای پیچیده
- نگارش فرآیند مبتنی بر قانون
- ضبط معیارهای سفارشی و تولید گزارش خودکار
این لیست میتواند طولانیتر باشد، اما اگر یک سیستم مدیریت فرآیند کسب و کار را ارزیابی میکنید حتما باید شامل این ویژگیها باشد.
بررسی اجمالی بهترین گزینهها برای سیستم مدیریت فرآیند کسب و کار
در ادامه شرح مختصری از هر یک از ابزارهای اتوماسیون BPM وجود دارد که در لیست 10 مورد وجود دارند.
- com : بهترین از لحاظ سفارشی سازی
ویژگیهای monday.com برای مدیریت پروژهها شامل ویژگیهای مدیریت منابع و پروژه، ردیابی زمان، مشارکت و گزارش گیری است. به عنوان مثال، کاربران میتوانند فایلها را بارگذاری نموده، کامنت گذاشته و هم گروهیهای خود را منشن نمایند.
همچنین داشبورد گزارشگیری خوبی برای پروژه ارائه میدهد که میتواند دادهها را از چندین صفحه جمع آوری نموده و به شما امکان پیگیری بهتر پیشرفت را میدهد. اگرچه monday.com به اندازه سایر ابزارها، قابلیتهای کاملی برای حسابداری و صورتحسابهای پروژه ارائه نمیدهد، اما میتوانید از آن برای ردیابی ساعتها، جدول زمانی و فاکتورها استفاده کنید.
بطور کلی، این مورد یکی از قابل تنظیم ترین موارد سیستم مدیریت فرآیند کسب و کار است و به شما امکان میدهد با هر متدولوژی – کانبان یا روش دیگر – که متناسب با پروژه و تیم شماست، کار کنید. monday.com میتواند با دیگر اپلیکیشنهای کسب و کار مانند Google Drive، Gmail، Google Calendar، Jira، GitHub، Trello، Dropbox، Typeform و بسیاری موارد دیگر ادغام شود.
- Quixy : بهترین نرمافزار بدون کد
یک پلتفرم کاربردی کاربرپسند مبتنی بر ابر است که به کاربرانی که مهارت برنامه نویسی برای خودکارسازی گردش کار و فرآیندها ندارند، قدرت میبخشد. کاربران میتوانند با استفاده از طراحی ساده کشیدن و رها کردن، ده برابر سریعتر از روش سنتی، برنامههای سازمانی را ایجاد نمایند.
Quixy دهها راه حل از پیش ساخته برای انواع موارد استفاده مانند CRM، مدیریت پروژه، HRMS، مدیریت سفر و هزینه و موارد دیگر ارائه میدهد. Quixy گزینههای اتوماسیون نیز ارائه میدهد و کاربران میتوانند گردش کار و فرآیندهای سفارشی را متناسب با نیازهای مدیر پروژه و تیمشان ایجاد نمایند.
- Orchestly: بهترین گزینه برای شرکتهای متوسط و بزرگ
Orchestly یک نرم افزار مدیریت فرآیند کسب و کار است که توسط سیستم کشیدن و رها کردن به خودکارسازی، مدیریت و بهینه سازی گردش کارهای رایج کسب و کار و روشهای استاندارد عملکرد کمک میکند. برای مشاغل متوسط و سازمانیهای مربوط به صنایع مختلف ساخته شده است و به خودکار کردن گردش کار در بخشهایی مانند منابع انسانی، بازاریابی، دارایی، فناوری اطلاعات و حقوقی کمک میکند.
فرمهای قابل تنظیم آن، ضبط اطلاعات کسب و کار را آسان میکند. گردش کارهای ساده و پیچیده را میتوان به صورت فلوچارت در عرض چند دقیقه به کمک یک سازنده گردش کار کشیدنی و رها کردنی، که به دانش فنی زیادی نیاز ندارد، نگاشت کرد. کار دستی را میتوان با اتوماسیون مراحل بر اساس شرایط یا زمان از بین برد.
دادههای متنی مانند نظرات و پیوستها را میتوان در طول فرآیند از کاربران درخواست نمود. با استفاده از این سیستم مدیریت فرآیند کسب و کار تصمیم گیری میتواند با تعیین شرایطی برای انتخاب مسیر جریان به طور خودکار انجام شود. متقاضیان میتوانند همه چیز را در زمان واقعی ردیابی نموده و در مورد درخواستها به روز بمانند. گزارشهای آماده، بینش قدرتمندی در مورد تنگناهای فرآیند و تعدیل نیرو ایجاد میکنند.
همچنین یک تیم پیاده سازی وجود دارد که میتواند به شما کمک کند گردش کار سازمان خود را خودکار کنید.
- Process Street : بهترین گزینه برای اتوماسیون وظایف زمان بندی شده
ابزاری مبتنی بر فرآیند است که به خوبی با استراتژیهای گردش کار BPMS سازگار میشود. گرچه Process Street از نظر تجزیه و تحلیل و گزارش دهی به اندازه سایر ابزارهای BPMS قدرتمند نیست، اما برای تیمهایی با گردش کار مستند مناسب است.
رویکرد Process Street به BPMS ، مدیریت گردش کار را به سه بخش تقسیم میکند: مدیریت اسناد (ایجاد، صدور و جاسازی الگوها و اسناد روشها)، اجرای گردش کار مبتنی بر تریگر (برای رویدادهای تصادفی که توسط یک محرک یا تریگر ایجاد میشود، مانند پردازش مشتری) و برنامه ریزی وظایف زمانبندی شده که بر اساس یک برنامه خودکار اجرا میشوند.
این سیستم مدیریت فرآیند کسب و کار با داشتن ابزارهای زیادی برای مستند سازی فرآیند و اتوماسیون گردش کار، برای تیمهایی که میخواهند یک چارچوب فرآیند ساده و بدون پیچ و خم های گیج کننده بخواهند ، گزینه خوبی است.
- ProWorkflow : بهترین گزینه برای داشبورد فرآیندهای کسب و کار و پروژه
وقتی وارد این ابزار میشوید، بلافاصله داشبورد کاربر پسندی را مشاهده میکنید که خلاصه ای از آمار فعلی کارهای در حال انجام، تکمیل شده و آینده را نشان میدهد. علاوه بر امکان دیدن پروژهها و وظایف بعدی، یک زبانه ” Recent Work ” نیز وجود دارد که میتوان دید چه کسی در حال حاضر روی چه چیزی کار میکند. این سیستم مدیریت فرآیند کسب و کار همچنین ویژگیهای پیام رسانی جامعی را فراهم میکند که با ایمیل شما تلفیق میشود. کاربران میتوانند به ایمیل مشتری خود پاسخ دهند و پاسخها به بحث پروژه اضافه میشوند.
- Trisotech: بهترین گزینه برای رسم نمودار و مدلسازی
قابلیتهای مدل سازی Trisotech Digital Enterprise Suite با شناسایی بصری اهداف به کمک الگوهای از پیش تعیین شده، تعیین مسئولیتها، تجزیه و تحلیل کیفیت از طریق مفاهیم Lean و Six Sigma، توصیف استراتژی سازمان شما را امکانپذیر مینمایند.
این سیستم مدیریت فرآیند کسب و کار نه تنها با استفاده از BPMN از مدلسازی فرآیندهای کسب و کار پشتیبانی میکنند، بلکه به کمک DMN و CMMN، به طراحی و اتوماسیون فرآیندهای پیچیده تر کمک کرده و با قوانین کسب و کار نیز ادغام میشود.
بخش ادغام Trisotech ، معیارهای ارزیابی را به روشی جالب به دست میآورد: با استفاده دقیق از استانداردها و روشهای رسمی، ادغام با سایر سیستم عاملها را آسانتر میکند. مدلها مستقیماً از یک اپلیکیشن به اپلیکیشن دیگر منتقل میشوند.
- IBM Blueworks Live
یک سیستم مدیریت فرآیند کسب و کار برای مستند سازی، بهبود و خودکار کردن گردش کار است. با استفاده از آن، رسم فرآیند با کشیدن و رها کردن، الگوهای اولیه، آموزشهای تعبیه شده در اپلیکیشن، مشارکت آنلاین در فرآیند، مخزن فرآیند متمرکز و موارد دیگر در دسترس شما خواهد بود.
ادغام سیستم به سیستم، از طریق مجموعه گسترده ای از APIها از طریق Blueworks امکان پذیر است. یک نکته جزئی در مورد آن این است که Blueworks در حرکت خطوط و اتصالات هنگام رسم فرآیند مانند سایر برنامههای مشابه مهارت ندارد.
8-iGrafx : بهترین گزینه برای آنالیز what-if
یک نرم افزار تحول کسب و کار است که از RPA و اتوماسیون گردش کار، سفر مشتری، حاکمیت، ریسک، انطباق و موارد دیگر پشتیبانی میکند. این نرم افزار طوری طراحی شده است که در عین مقیاس پذیر بودن، به راحتی اطلاعات را بین مشتری و فرآیند متصل نموده و همزمان میکند.
. iGrafx در ترسیم تجزیه و تحلیل فرضیه یا فرآیندهای آینده، نرم افزار برتری است. اسناد و مدارک فرآیند نیز در آن بصورت بصری بوده و انعطاف پذیر است. برنامههای داخلی شامل Flowcharter، Process و Process for Six Sigma را میتوان برای ادغام خریداری کرد. این سیستم مدیریت فرآیند کسب و کار با توجه به روند ارزیابی ما در مقایسه با برخی از رقبای خود، موارد اصلی مانند بایگانی اسناد، پیوست کردن اسناد، قابلیتهای امضای الکترونیکی، دسترسی آفلاین و غیره را به دلیل ویژگی feature/function-lite از دست داده است.sy
منابع:
https://kissflow.com/bpm/bpms-business-process-management-suite/
بدون دیدگاه