سیستم مدیریت فرآیند کسب و کار ابزاری برای حمایت از ابتکارات BPM بوده و روشی مبتنی بر مدل است که به چرخه عمر بهبود فرآیند از ابتدا تا انتها – کشف، تعریف، طراحی، پیاده سازی، نظارت و تجزیه و تحلیل فرآیند – کمک می‎کند. بر خلاف ابزار BPM  که ممکن است دارای ویژگی‎های محدودی باشد، سیستم مدیریت فرآیندهای کسب و کار برای کاربران امکانات زیر را به وجود می‎آورد:

  • مدلسازی فرآیندها
  • ایجاد اپلیکیشن‎های فرآیند
  • پیکربندی ویژگی‎ها
  • اجرای اپلیکیشن‎ها
  • ساختن گزارش‎های سفارشی، و
  • نظارت بر نتایج فرآیند

چه ویژگی‎هایی برای سیستم مدیریت فرآیند کسب و کار خوب است؟

هر سیستم BPM ، تمامی چرخه عمرBPM  را از زمان تصور تا اجرای کامل پشتیبانی می‎کند. BPMS  همچنین به بهینه سازی مداوم فرآیند در طول زمان اجرا کمک خواهد کرد. جدا از ایجاد گردش کار و مسیرها که بخشی مهم در سیستم مدیریت فرآیند کسب و کار است، ویژگی‎های خاصی وجود دارد که یک سیستم مدیریت فرآیند کسب و کار را از دیگران متمایز می‎کند.

  • قابلیت‎های از پیش آماده
  • قابلیت‎های WORA
  • مدلسازی فوری فرآیند
  • تخصیص کار و مسیریابی انعطاف پذیر
  • یک پلتفرم یکپارچه برای مشارکت زنده
  • تجزیه و تحلیل تأثیر و توانایی شبیه سازی
  • یکپارچه سازی بین پلت فرمی
  • توانایی‎ پردازش رویدادهای پیچیده
  • نگارش فرآیند مبتنی بر قانون
  • ضبط معیارهای سفارشی و تولید گزارش خودکار

این لیست می‎تواند طولانیتر باشد، اما اگر یک سیستم مدیریت فرآیند کسب و کار را ارزیابی می‎کنید حتما باید شامل این ویژگی‎ها باشد.

بررسی اجمالی بهترین گزینه‎ها برای سیستم مدیریت فرآیند کسب و کار

در ادامه شرح مختصری از هر یک از ابزارهای اتوماسیون BPM وجود دارد که در لیست 10 مورد وجود دارند.

  • com : بهترین از لحاظ سفارشی سازی

ویژگی‎های monday.com برای مدیریت پروژه‎ها شامل ویژگی‎های مدیریت منابع و پروژه، ردیابی زمان، مشارکت و گزارش گیری است. به عنوان مثال، کاربران می‎توانند فایلها را بارگذاری نموده، کامنت گذاشته و هم گروهی‎های خود را منشن نمایند.

همچنین داشبورد گزارشگیری خوبی برای پروژه ارائه می‎دهد که می‎تواند داده‎ها را از چندین صفحه جمع آوری نموده و به شما امکان پیگیری بهتر پیشرفت را می‎دهد. اگرچه monday.com به اندازه سایر ابزارها، قابلیتهای کاملی برای حسابداری و صورتحساب‎های پروژه ارائه نمی‎دهد، اما می‎توانید از آن برای ردیابی ساعت‎ها، جدول زمانی و فاکتورها استفاده کنید.

بطور کلی، این مورد یکی از قابل تنظیم ترین موارد سیستم مدیریت فرآیند کسب و کار است و به شما امکان می‎دهد با هر متدولوژی – کانبان یا روش دیگر – که متناسب با پروژه و تیم شماست، کار کنید. monday.com  می‎تواند با دیگر اپلیکیشنهای کسب و کار مانند  Google Drive، Gmail، Google Calendar، Jira، GitHub، Trello، Dropbox، Typeform  و بسیاری موارد دیگر ادغام شود.

  • Quixy : بهترین نرم‎افزار بدون کد

یک پلتفرم کاربردی کاربرپسند مبتنی بر ابر است که به کاربرانی که مهارت برنامه نویسی برای خودکارسازی گردش کار و فرآیندها ندارند، قدرت می‎بخشد. کاربران می‎توانند با استفاده از طراحی ساده کشیدن و رها کردن، ده برابر سریعتر از روش سنتی، برنامه‎های سازمانی را ایجاد نمایند.

Quixy  ده‎ها راه حل از پیش ساخته برای انواع موارد استفاده مانند CRM، مدیریت پروژه، HRMS، مدیریت سفر و هزینه و موارد دیگر ارائه می‎دهد.  Quixy  گزینه‎های اتوماسیون نیز ارائه می‎دهد و کاربران می‎توانند گردش کار و فرآیندهای سفارشی را متناسب با نیازهای مدیر پروژه و تیمشان ایجاد نمایند.

  • Orchestly: بهترین گزینه برای شرکت‎های متوسط و بزرگ

Orchestly  یک نرم افزار مدیریت فرآیند کسب و کار است که توسط سیستم کشیدن و رها کردن به خودکارسازی، مدیریت و بهینه سازی گردش کارهای رایج کسب و کار و روشهای استاندارد عملکرد کمک می‎کند. برای مشاغل متوسط ​​و سازمانی‎های مربوط به صنایع مختلف ساخته شده است و به خودکار کردن گردش کار در بخشهایی مانند منابع انسانی، بازاریابی، دارایی، فناوری اطلاعات و حقوقی کمک می‎کند.

فرم‎های قابل تنظیم آن، ضبط اطلاعات کسب و کار را آسان می‎کند. گردش کارهای ساده و پیچیده را می‎توان به صورت فلوچارت در عرض چند دقیقه به کمک یک سازنده گردش کار کشیدنی و رها کردنی، که به دانش فنی زیادی نیاز ندارد، نگاشت کرد. کار دستی را می‎توان با اتوماسیون مراحل بر اساس شرایط یا زمان از بین برد.

داده‎های متنی مانند نظرات و پیوست‎ها را می‎توان در طول فرآیند از کاربران درخواست نمود. با استفاده از این سیستم مدیریت فرآیند کسب و کار تصمیم گیری می‎تواند با تعیین شرایطی برای انتخاب مسیر جریان به طور خودکار انجام شود. متقاضیان می‎توانند همه چیز را در زمان واقعی ردیابی نموده و در مورد درخواست‎ها به روز بمانند. گزارش‎های آماده، بینش قدرتمندی در مورد تنگناهای فرآیند و تعدیل نیرو ایجاد می‎کنند.

همچنین یک تیم پیاده سازی وجود دارد که می‎تواند به شما کمک کند گردش کار سازمان خود را خودکار کنید.

  • Process Street : بهترین گزینه برای اتوماسیون وظایف زمان بندی شده

ابزاری مبتنی بر فرآیند است که به خوبی با استراتژیهای گردش کار BPMS سازگار می‎شود. گرچه Process Street از نظر تجزیه و تحلیل و گزارش دهی به اندازه سایر ابزارهای BPMS قدرتمند نیست، اما برای تیم‎هایی با گردش کار مستند مناسب است.

رویکرد Process Street به BPMS ، مدیریت گردش کار را به سه بخش تقسیم می‎کند: مدیریت اسناد (ایجاد، صدور و جاسازی الگوها و اسناد روش‎ها)، اجرای گردش کار مبتنی بر تریگر (برای رویدادهای تصادفی که توسط یک محرک یا تریگر ایجاد می‎شود، مانند پردازش مشتری) و برنامه ریزی وظایف زمان‎بندی شده که بر اساس یک برنامه خودکار اجرا می‎شوند.

این سیستم مدیریت فرآیند کسب و کار با داشتن ابزارهای زیادی برای مستند سازی فرآیند و اتوماسیون گردش کار، برای تیم‎هایی که می‎خواهند یک چارچوب فرآیند ساده و بدون پیچ و خم های گیج کننده بخواهند ، گزینه خوبی است.

  • ProWorkflow : بهترین گزینه برای داشبورد فرآیندهای کسب و کار و پروژه

وقتی وارد این ابزار می‎شوید، بلافاصله داشبورد کاربر پسندی را مشاهده می‎کنید که خلاصه ای از آمار فعلی کارهای در حال انجام، تکمیل شده و آینده را نشان می‎دهد. علاوه بر امکان دیدن پروژه‎ها و وظایف بعدی، یک زبانه ” Recent Work ” نیز وجود دارد که می‎توان دید چه کسی در حال حاضر روی چه چیزی کار می‎کند. این سیستم مدیریت فرآیند کسب و کار همچنین ویژگی‎های پیام رسانی جامعی را فراهم می‎کند که با ایمیل شما تلفیق می‎شود. کاربران می‎توانند به ایمیل مشتری خود پاسخ دهند و پاسخ‎ها به بحث پروژه اضافه می‎شوند.

  • Trisotech: بهترین گزینه برای رسم نمودار و مدلسازی

قابلیت‎های مدل سازی Trisotech Digital Enterprise Suite با شناسایی بصری اهداف به کمک الگوهای از پیش تعیین شده، تعیین مسئولیتها، تجزیه و تحلیل کیفیت از طریق مفاهیم Lean و Six Sigma، توصیف استراتژی سازمان شما را امکانپذیر می‎نمایند.

این سیستم مدیریت فرآیند کسب و کار نه تنها با استفاده از BPMN از مدلسازی فرآیندهای کسب و کار پشتیبانی می‎کنند، بلکه به کمک DMN و CMMN، به طراحی و اتوماسیون فرآیندهای پیچیده تر کمک کرده و با قوانین کسب و کار نیز ادغام می‎شود.

بخش ادغام Trisotech  ، معیارهای ارزیابی را به روشی جالب به دست می‎آورد: با استفاده دقیق از استانداردها و روش‎های رسمی، ادغام با سایر سیستم عامل‎ها را آسانتر می‎کند. مدل‎ها مستقیماً از یک اپلیکیشن به اپلیکیشن دیگر منتقل می‎شوند.

  • IBM Blueworks Live

یک سیستم مدیریت فرآیند کسب و کار برای مستند سازی، بهبود و خودکار کردن گردش کار است. با استفاده از آن، رسم فرآیند با کشیدن و رها کردن، الگوهای اولیه، آموزشهای تعبیه شده در اپلیکیشن، مشارکت آنلاین در فرآیند، مخزن فرآیند متمرکز و موارد دیگر در دسترس شما خواهد بود.

ادغام سیستم به سیستم، از طریق مجموعه گسترده ای از API‎ها از طریق Blueworks امکان پذیر است. یک نکته جزئی در مورد آن این است که Blueworks در حرکت خطوط و اتصالات هنگام رسم فرآیند مانند سایر برنامه‎های مشابه مهارت ندارد.

8-iGrafx  : بهترین گزینه برای آنالیز what-if

یک نرم افزار تحول کسب و کار است که از RPA و اتوماسیون گردش کار، سفر مشتری، حاکمیت، ریسک، انطباق و موارد دیگر پشتیبانی می‎کند. این نرم افزار طوری طراحی شده است که در عین مقیاس پذیر بودن، به راحتی اطلاعات را بین مشتری و فرآیند متصل نموده و همزمان می‎کند.

. iGrafx در ترسیم تجزیه و تحلیل فرضیه یا فرآیندهای آینده، نرم افزار برتری است. اسناد و مدارک فرآیند نیز در آن بصورت بصری بوده و انعطاف پذیر است. برنامه‎های داخلی شامل Flowcharter، Process  و Process for Six Sigma را می‎توان برای ادغام خریداری کرد. این سیستم مدیریت فرآیند کسب و کار با توجه به روند ارزیابی ما در مقایسه با برخی از رقبای خود، موارد اصلی مانند بایگانی اسناد، پیوست کردن اسناد، قابلیت‎های امضای الکترونیکی، دسترسی آفلاین و غیره را به دلیل ویژگی feature/function-lite از دست داده است.sy

منابع:

https://kissflow.com/bpm/bpms-business-process-management-suite/

https://thedigitalprojectmanager.com/bpms-bpm-software/

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *