APQC (مرکز بهره وری و کیفیت آمریكا) یک مرجع جهانی در زمینه بنچ مارکینگ، بهبود فرآیند، بهبود عملکرد و مدیریت دانش (KM) میباشد. این موسسه غیرانتفاعی در سال 1977 توسط رهبر و مبتکر کسب و کار به نام جک گریسون تاسیس شده است. هنگام استفاده از APQC اطلاعات، دادهها و دیدگاههای سازمانی برای کار دقیق، سریع تر و با اطمینان بیشتر فراهم میشود. اعضایAPQC به بزرگترین مجموعه دادههای بنچ مارکینگ جهان، با بیش از 2 میلیون داده و مشاهده، دسترسی انحصاری دارند.
چرا استفاده از APQC میتواند مفید باشد
- تحقیقات و دادههای شخص ثالث اعتبار سنجی شده و بدون جانبداری: APQCبه عنوان یک سازمان غیرانتفاعی که اعضای آن ذینفعانش نیز هستند، منبع معتبری برای تحقیقات و دادهها است.بیشتر مطالب آن مبتنی بر تحقیقات اولیه بوده و هر یک از دادهها از طریق استانداردهای بنچ مارکینگ از صدها سازمان در سراسر جهان و تقریباً در هر صنعت جمع آوری شده و توسط یک تحلیلگرAPQCبا استفاده از اعتبار سنجی منطقی و آماری تأیید میشود تا اطمینان حاصل گردد که تمامی دادهها قابل اعتماد و دقیق هستند.
- ذخیره گاه همیشه در حال رشد منابع مبتنی بر تحقیقات: تیم APQC تحقیقاتی را که ممکن است نیاز داشته باشید از قبل انجام دادهاند.استفاده ازAPQCو کتابخانه منابع آنلاین آن، بهترین شیوهها، مطالعات موردی، KPIها، ابزارها و الگوها و موارد دیگر را در اختیارتان قرار میدهد. بنابراین میتوانید با استفاده ازAPQCاطلاعات مورد نیاز برای یادگیری، پیاده سازی و حفظ فرآیند خود و ابتکارات مدیریت دانش خود را پیدا کنید.
- دارای نشان برتر در زمینه ابزارهای بنچ مارکینگ و بزرگترین مجموعه دادههای بنچمارک در جهان: به کمک ابزار بنچ مارکینگ عملکرد سازمان خود را درمقابل همتایان خود اندازه گیری نموده، از پرونده تجاری خود برای تغییر پشتیبانی کرده، جهت را تأیید نموده و اهداف عملکردی را با استفاده از مجموعه دادههای بنچ مارکینگ شامل بیش از 2،000،000 نقطه داده تنظیم نمایید. در نهایت با استفاده ازAPQCو از طریق مقایسه با KPIهای داخلی یا صنعتی از وضعیت خود مطلع گردید.
چارچوب فرآیندهای APQC، یک چک لیست استاندارد از فرآیندها فراهم میکند که میتوان از آن در موارد زیر استفاده نمود:
- فرآیندها را به گروههایی از فرآیندهای مرتبط طبقه بندی میکند،
- از مالکیت فرآیندهای end-to-endپشتیبانی مینماید،
- با استفاده ازAPQCمیتوان یک زبان مشترک بین گروهها ایجاد نمود،
- نحوه انجام کارها در داخل سازمان را روشن میکند،
- استفاده ازAPQCهمکاریهای میان کارکردی و تعویض افراد در کارهای مختلف را بهبود میبخشد،
- از مدیریت عملکرد و بنچ مارکینگ پشتیبانی مینماید،
- دپارتمانها را برای رونماییها و به روزرسانیهای ITهماهنگ میکند،
- چارچوبی برای مدیریت محتوا فراهم میکند،
- فرصتها را برای بهبود عملکرد یا بهبود فرآیند، مشخص و اولویت بندی میکند.
سازمانها با استفاده از APQC و استفاده از یک زبان مشترک برای تعریف همه وظایف، میتوانند رویکرد خود را برای تعدادی از فعالیتهای مهم از جمله مدیریت فرآیند، بهبود مستمر، بنچ مارکینگ و مدیریت محتوا استاندارد کنند. بدون وجود چنین لیستی که از پیش تعریف شده باشد، واحدهای مختلف کسب و کار در یک سازمان ممکن است تفسیرهای متعددی داشته باشند که در نهایت هرگونه شانسی را برای مدیریت فرآیند به طور مداوم در یک شرکت از بین میبرد.
PCF (Process Classification Framework)
هنگام استفاده از APQC ، میبایست با مهمترین بخش از آن یعنی PCF آشنایی داشته باشید. PCF یا چارچوب طبقه بندی فرآیند، لیستی سلسله مراتبی از فرآیندهای کسب وکار است. این لیست شامل 13 گروه سطح بالای کار است که هر یک از آنها به سطوح یا واحدهای کوچکتری تقسیم میشوند.
این واحدها به ترتیب گروههای فرآیند، فرآیند، فعالیت و وظیفه(Process Group, Process, Activity, and Task) نامیده میشوند. شکل زیر پنج سطح PCF را با مثالهایی از گروه 4.0 نشان میدهد.
اعداد با رنگ قرمز را شماره شناسایی عناصر فرآیند مینامند. هر یک از عناصر فرآیند در PCF دارای یک شماره شناسایی منحصر به فرد است. بنابراین امکان بنچ مارکینگ حتی در صورت تغییر نام و تعریف عناصر فرآیند در صنایع و سازمانهای مختلف فراهم میشود.
سازمانها میتوانند با استفاده از APQC ، از اصطلاحات رایج PCF برای نامگذاری، سازماندهی و نقشه برداری از فرآیندهای خود استفاده نمایند. همچنین به عنوان ابزاری برای توضیح یک کسب و کار از نظر فرآیندهای افقی و نه عملکردهای عمودی، مفید است. PCF به عنوان یک چارچوب و استاندارد جهانی طراحی شده است تا برای استفاده در هر سازمانی سفارشی شود. بنابراینPCF تمام فرآیندهای موجود در یک سازمان خاص را لیست نمیکند و تمامی فرآیندهای ذکر شده در این چارچوب ممکن است در همه سازمانها وجود نداشته باشند.
نحوه استفاده از PCF
هنگام به کارگیری PCF مراحل زیر طی میشوند:
- نقشه برداری از فرآیند: PCFمیتواند با سازماندهی سلسله مراتبی کارهای در حال انجام، ترسیم فرآیندهای اصلی و فرعی در قالب یک رویکرد استاندارد، و در نتیجه کمک به سازمان در تمرکز بر مهمترین فرآیندها، به نقشه برداری از فرآیند کمک نماید. متداولترین روش استفاده سازمانها ازPCFدر نقشه برداری، لیست مرجع فرآیندهایی است که باید در هنگام نقشه برداری در نظر بگیرند – بنابراین نیازی نیست که از ابتدا شروع کرده و یا فرآیندهای بالقوه جدید را شناسایی و بررسی کنند.PCFلیستی از تمام عناصر رایج فرآیند موجود در اکثر شرکتها ارائه میدهد که سازمانها میتوانند از آنها به عنوان بلوکهای سازنده فعالیتهای نقشه برداری خود استفاده نمایند.
- ارزیابی موقعیت فعلی:PCFمیتواند برای درک وضعیت فعلی سازمان (یا فرآیندهای “asis”) به منظور سنجش و مدیریت عملکرد مورد استفاده قرار گیرد. استفاده ازAPQCو چارچوبهای PCFهمانند اهرمی است که به ویژه برای ارزیابی وضعیت فعلی مفید است؛ زیرا به صرفه جویی در وقت و بهبود ارتباطات کمک میکند. به عبارت دیگر، ارزیابی وضعیت فعلی مبانی بهبود فرآیند و مدیریت عملکرد را فراهم میکند و همچنین کارکنان را به فکر کردن درباره مفهوم فرآیند سوق میدهد.
هنگام استفاده از APQC ، روشهای اصلی ارزیابی وضعیت فعلی توسط PCF عبارتند از:
- مطالعه و بررسی: در این روش ابتدا PCFمناسب را مشخص نموده (cross-industry یا industry-specific)، اسکوپ ارزیابی را تعیین کرده (استفاده از سطوح 2 و 3 چارچوب PCF برای بازرسی سطح بالا و استفاده از سطوح 3و 4 برای جزئیات بیشتر و…) و عناصر مرتبط با مسئولیت ها را دسته بندی مینماییم. سپس نوبت به جمع آوری دادهها از طریق نظرسنجی میرسد. سازمان باید موعد مقرری را برای نظرسنجی ها در نظر بگیرد. دادههای جمع آوری شده مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرند تا سازمان به آنالیز گپ دست یافته و بر بهبود وضعیت در آینده تمرکز نماید. از رنگها و نمادها میتوان برای نشان دادن تفاوت بلوغ میان فرآیندها، فرصتهای بهبود و نحوه مقایسه گروهها استفاده نمود. گام آخر اولویت بندی و برنامه ریزی است. از طریق جلسات تیم PCF، صاحبان فرآیند و ذینفعان کلیدی فرآیند از سناریوهای مشتری محور برای اتصال فرآیندهای فرعی در کل شرکت استفاده میکنند. این گام مشخص میکند که کدام گروههای فرآیندی مبتنی بر ارزش مشتری هستند و کدام یک کمترین توسعه را دارند. به این ترتیب اولویت بندی برای توسعه فرآیند در آینده مشخص خواهد شد.
- مصاحبهها: در این روش ابتدا پرسشنامههایی استاندارد ایجاد میشود. سوالات معمول در مصاحبه عبارتند از: 1.شما مسئول چه فعالیت هایی هستید؟ آیا میتوانید آنها را به صورت گام به گام عنوان نمایید؟ 2. کدام تیم ها بالادست یا پایین دست فعالیتهای شما هستند؟ 3. وابستگیها ، ورودیها و محدودیتهایی که بر کار شما تأثیر می گذارد کدامند؟ 4. آیا مستندسازی وجود دارد؟ 5. آیا فعالیتهای انجام شده توسط گروههای دیگر در بخش شما تکرار میشوند؟ 6. چه چیزی در گردش کار شما خوب عمل میکند؟ 7. اصلیترین نقاط ضعف یا ناکارآمدی در گردش کار شما چیست؟…. سپس پرسشنامه ها توزیع و اطلاعات از این طریق جمع آوری میشوند. در گام نهایی مجددا سازمان به یافتن شکافها میپردازد تا بداند که برای دستیابی به اهداف، تمرکز خود را روی کدام مناطق قرار دهد. این امر مستلزم آن است که سازمان با استفاده از اطلاعات جمع آوری شده به آنالیز گپ پرداخته و برنامه ها و اولویت ها را مشخص نماید.
- کارگاهها: گام اولشامل شناسایی شرکت کنندگان در کارگاه است. تیم و حامیان مالی استفاده ازAPQC، ذینفعان را برای شرکت در کارگاه شناسایی می کنند (به عنوان مثال، متخصصان موضوعی، متخصصان فنی، کارشناسان مدیریت تغییر و افرادی که فعالیت های بالادستی و پایین دستی را درک یا نمایندگی می کنند).سپس از یک سری کارگاه ها برای شناسایی وضعیت فعلی و ترسیم جریان کار آینده در سازمان استفاده می گردد.تیم های مدیریت فرآیند، اطلاعات را جمع آوری می کنند و سازمان تمایل به ارزیابی وضعیت فعلی از طریق نقشه برداری دارد. تیم در ادامه با تنظیم جلساتی با ذینفعان اصلی درگیر در فرآیند، شروع بکار می نماید. مرحله آخر همانند روش های دیگر شامل ارزیابی وضعیت فعلی و یافتن اولویت های سازمان برای پیشرفت فرآیند و فرصت های توسعه است.
- ایجاد تعاریف فرآیند:APQCتعاریف فرآیند و اقدامات کلیدی را برای هر یک از سیزده دسته cross-industry درPCFارائه میدهد.به عنوان مثال، شکل زیر اسکرین شاتی از سندDefinitionsandKeyMeasuresبرای نسخه 4.0 “DeliverPhysicalProducts” (تحویل محصولات فیزیکی) را نشان میدهد. این تعریف برای گروه فرآیند 4.3 ، شاخصهای اصلی عملکرد مربوطه (KPI) و تعریفی برای فرآیند 4.3.1 را نشان میدهد.
- استفاده از چارچوب فرآیند به عنوان تاکسونومی:PCF توسط APQC و شرکتهای عضو آن به عنوان یک استاندارد باز برای تسهیل پیشرفت از طریق مدیریت فرآیند و بنچ مارکینگ، بدون در نظر گرفتن صنعت، اندازه یا مکان، ساخته شده است. PCFفرآیندهای عملیاتی و مدیریتی را در 13 گروه در سطح سازمانی شامل گروههای فرآیندی و بیش از 1000 فرآیند و فعالیتهای مرتبط سازماندهی میکند.جهت استفاده ازAPQC، PCF ، معیارهای مربوط به آن و تعاریف آن برای بارگیری در سایتapqc.org/pcf در دسترس است.
-
برای شرکت در کارگاه آموزشی طراحی معماری فرایند مبتنی بر APQC روی تصویر زیر کلیک کنید:
طراحی معماری فرایند در گام اول مستندسازی و استقرار مدیریت فرایند عامل موفقیت پروژه شما خواهد شد.
عضویت
عضویت در APQC ابزارها و منابعی را در اختیار شما قرار میدهد که برای پاسخگویی به مهمترین چالشهای مدیریت دانش(KM) و موارد اضطراری به آن نیاز خواهید داشت. عضویت در APQC، به شما – و هر کارمندی در سازمان شما – امکان دسترسی به بهترین روشهای مبتنی بر تحقیق، ابزارهای بنچ مارکینگ و دادههای عملکرد فرآیند را خواهد داد.
APQC برای تأمین نیازهای خاص انواع مختلف سازمانها، تیمها و افراد، هفت نوع عضویت ارائه میدهد: Enterprise (شرکتی)، Financial Management (مدیریت مالی)، Human Capital Managemen (مدیریت سرمایه انسانی)، Knowledge Management (مدیریت دانش)، Supply Chain Management (مدیریت زنجیره تأمین)، Professional Services (سرویس حرفه ای) و North Star Education (آموزش ستاره شمال).
برای دسترسی به منابع، ابزارهای بنچ مارکینگ و محتوای خاص یک منطقه خاص از تخصص APQC، میتوانید یک عضویت سازمانی همه جانبه یا عضویت در یکی از مناطق عملکردی را انتخاب نمایید. از طرفی برای تجربه عضویت مخصوص صنعت، عضویت در سرویس حرفه ای یا عضویت در آموزش ستاره شمال را انتخاب کنید.
اگر تمایل به استفاده از APQC و عضویت در یکی از انواع هفت گانه ذکر شده را دارید به آدرس https://www.apqc.org/form/become-a-member رفته، فرم کوتاه عضویت را تکمیل نموده و در انتظار پاسخ از سوی APQC باشید. با تکمیل این فرم، شما موافقت میکنید که سایت APQC میتواند گاهی اوقات درباره برنامهها و خدمات خود برای شما ایمیل ارسال نماید.
برای آشنایی با 13 حوزه فرایندی و زیر مجموعه های آن می توانید کتاب « کتاب مدیریت و توسعه کسب و کار مبتنی بر APQC » را مطالعه بفرمایید:
منابع:
https://www.apqc.org/membership
https://www.apqc.org/blog/back-basics-why-we-need-process-frameworks
https://www.apqc.org/membership/benefits-values
https://www.apqc.org/sites/default/files/files/PCF%20Collateral/Intro%20to%20PCF%20-%20FINAL.pdf
https://www.apqc.org/system/files/resource-file/2020-01/PPM-ApplyingPCFforBusinessValue_0.pdf
https://www.apqc.org/system/files/resource-file/2020-02/PPM-IntroPCF.pdf
https://www.bptrends.com/part-three-frameworks-and-end-to-end-processes/
بدون دیدگاه