هشت ویژگی که بایدهمه BPMS ها داشته باشند
انتخاب سیستم مدیریت فرایند کسب و کار BPMS یک تصمیم اساسی است که به معنی تفاوت بین هدایت صنعت شما یا عقب افتادن از رقابت است. در این قسمت به هشت ویژگی سیستم اشاره میشود.
طراحی فرایند کشیدن و رها کردن
در این نوع فرآیند تجربه هایی بدون کد بیان میشوند:
- تحلیلگر کسب و کار و آنهایی که توسعه نمیدهند, میتوانند فرایند ها را به راحتی طراحی کنند
- به دلیل میزان پایین یادگیری, فرایندها به سرعت ایجاد و روانه میشوند
- زمانی که تغییرات فرایند ضروری هستند, هیچ نیازی به طراحی مجدد کل فرایند یا تصحیح کد نیست
- طراحان فرایند BPMN 2.0 مزایای بیشتری را با نمایش نمادهای طراحی فرایند ارائه میدهند که توسط اکثر تحلیل گران و متخصصان مدیریت فرایند قابل درک است
- سفارشی کردن و صدور اجازه زمانی راحت میشود که افراد دسترسی به اطلاعات حساس را داشته باشند
تطابق BPMN 2.0
طراحی مطابق با فرایند BPMN 2.0 مزایای بیشتری ارائه میدهد. در ابتدا, نمادها و نمودارهای BPMN توسط اکثر متخصصان مدیریت فرایند و تحلیل گران کسب و کار قابل درک است. دوما” اکثر برنامه و پلتفرم های طراحی فرایند از آن استفاده میکنند که ارسال فرایند در پلتفرم راحت میشود. در نهایت, طراحی هایی که مطابق BPMNهستند به داده های کمتری متکی هستند. این به این معنی است که طراحی های منطبق به روزترین ابزارهای طراحی فرایند را دارند.
طراحی قوی فرم
فرم ها در مرکز هر فرایند قرار دارند. بنابراین, انتخاب یک پلتفرم BPM که طراحی فرم محدودی را ارائه میدهد میتواند منجر به مستندات زیر مجموعه ای شود.
به این ویژگی ها توجه کنید:
- طراح فرم باید به شما اجازه کشیدن و رها کردن عوامل را برای تشکیل فرم بدهد
- به دنبال انتخاب هایی بروید که تنوع Customize کردن در زمینه داشته باشند. بنابراین توسعه نیافته ها میتوانند فرم های مورد نیاز را ایجاد کنند
- توسعه دهندگان باید فرم ها را با استفاده از کد Customize , کنند تا عملکرد خارج را گسترش دهند
- فرم ها از طریق گوشی یا دسکتاپ بدون تغییرات پاسخگو و قابل دسترسی باشند
- شما باید فایل ها را با استفاده از متغیر برای ذخیره و مدیریت تعیین کنید
ابزارهای گزارش Built-In
پلتفرم با ابزارهای گزارش Built-in به شما در ایجاد نمودار های دقیق کمک میکند و بدون خروج داده به یک برنامه خارجی گزارش میدهد. از این ویژگی ها بهره گیرید:
- شاخص های عملکرد کلیدی (KPIs) را برای قرار دادن گلوگاه ها, فرایندها و کارکنان ناکارامد مسیر یابی کنید;
- از توافق های سطح خدمات (SLA) برای محاسبه هزینه تاخیر ها و فرایندهای زمان گذشته استفاده کنید;
- اطلاعات دقیق را جمع آوری کنید که در انها موارد عقب افتاده اند و نیز صاحبان انها چه کسانی هستند;
کانون یکپارچگی برای کاربردهای دیگر
تقریبا” هر کسب و کار متکی به کاربردهای مختلف است که به معنی انبار داده هاست. پلتفورم BPM باید توانایی ادغام کردن همه داده های مربوطه را داشته باشد. پلتفورم BPM باید به سیستم کنونی شما متصل باشد که از چارچوب قوی تری استفاده iPaaS Leverage یا ESB (اتوبوس خدماتی شرکت) از طریق پلتفورم BPM همه متصل کننده ها را در نقطه ای واحد سازمان دهی, ادغام و مدیریت میکند.
REST یک روش اولیه دریافت از طریق اتصال SAP است که به نرم افزار کمتری نیاز دارد. متصل کننده ها برای اطمینان بخشی به کاربردها در همسو بودن شان با شرکت ضروری هستند, به خصوص زمانی که دپارتمان های زیادی از ابزارها ی متنوعی استفاده میکنند. به علاوه, متصل کننده ها به جریان کار اجازه میدهند تا عملکرد خارجی را با استفاده از ابزارها برای اتوماتیک کردن جریان کار در برگیرد.
بوسیله متصل کننده ها, شما میتوانید داده ها را حذف کرده و جریان اطلاعاتی را از طریق شرکت تسهیل نمایید.پلتفرم BPM باید برای یکپارچگی کاربردها در فرایند از یک متصل کننده Built-In استفاده کند. همچنین باید از REST برای همکاری BPM درکاربرد خارجی استفاده نماید. متصل کردن کاربردها با پلتفرم BPT برای تجربه کل شرکت حیاتی است.
پرتال کاربر
یک پلتفرم BPM تنها زمانی موثر است که کارکنان شما از سیستم استفاده کنند. بنابراین, در نظر گرفتن تجربه کاربرد در زمان انتخاب فراهم کننده ضروری است. در ایجا به سوالاتی اشاره میکنیم:
- آیا کاربران به پورتال ارائه شده متکی هستند؟
- آیا وظیفه ورودی باید در پورتال حاضر مانند Drupal, Joomla, Typo3, LumApps, WordPress, SharePoint جای گیرد؟
- آیا شما ترجیح میدهید که کاربران از طریق نرم افزار ایمیل مشتری مانند Out look یا به جای آن از Gmail ارتباط برقرار کنند ؟
- آیا شما میخواهید صدای هشدار از طریق موبایل باشد یا اپلیکیشن موبایل؟
هر تامین کننده BPM یک تجربه کاربری را ارائه میدهد اما شما باید به این نکته توجه کنید که چگونه پورتال کاربری میتواند با ابزارهای داخلی شما سازگار شود.
مدیریت سند
” واضح است که برخی از فرایندهای شما درگیر ایجاد سند هستند. زمانی که شما پلتفورم BPM را انتخب میکنید چگونگی یکپارچگی سند با فرایند را در نظر بگیرید. ایا شما ترجیح میدهید اسناد را خارج از پلتفورم ذخیره کنید یا قصد دارید BPM مخزن اسناد انتخابی شما باشد؟ اگر قصد دارید اسناد را از طریق Google Drive, Box, Dropbox, SharePoint یا سیستم مدیریتی دیگر مدیریت کنید مطمئن شوید BPM منتخب شما متصل کننده مناسبی دارد.
ابزارهای مشاهده و امنیت
افرادی که به دنبال BPM در سطح پروژه هستند, میدانند که ابزارهای امنیتی و مدیریتی در زمان انتخاب نهایی حیاتی است. پلتفرم را بسنجید تا میزان اطلاعات گزارش را بدست آورید. آیا میتوانید این گزارش ها را به یک ابزار خارجی برای مدیریت و امنیت تحویل دهید؟ این عنصر برای IT و تطابق درونی لازم است. در نهایت میدانید که چگونه میتوانید اجازه را مدیریت کنید و این ابزار را نسخه سازی نمایید. این اطلاعات نقش حیاتی در فعالیت های تطابق دارند.
در این قسمت, پلتفرم BPM به عهده گرفتن یک شاخه طولانی مدت برای کسب و کار شما میباشد. این هشت ویژگی برای اجرای موفق لازم و ضروری هستند.
BPMS
ابزارهای BPMS در دسترس در ایران و چگونگی ارزیابی و انتخاب BPMS در « دوره آنلاین مدیریت فرایندهای کسب و کار » بیان شده است.
https://www.processmaker.com/blog/eight-features-bpm-platform-should-have/
بدون دیدگاه