فرآیند کاوی

اصطلاح فرآیند کاوی در واقع ترکیبی از فناوری‎ها و روش‎هایی را توصیف می‎کند که در حوزه وسیعتری از مدیریت فرآیند قرار می‎گیرند. هدف اصلی از آن استفاده از داده‎های مربوط به رویدادها برای تجزیه و تحلیل چگونگی رخداد واقعی فرآیندها، انحراف آنها از مدل ایده آل، مشکلات ایجاد شده، اقدامات لازم برای بهینه سازی و سپس آغاز نمودن بهبود فرآیند است.

 تا زمانی که داده‎های مربوطه در یک سیستم IT قابل دسترسی ذخیره شده باشند، می‎توانید از این روش در هر فرآیند استفاده کنید. ابزارهای مدرن فرآیند کاوی، کاری بیش از تجسم فرآیند شما انجام می‎دهند. می‎توانید از آنها در موارد زیر استفاده نمایید:

    • یک تحلیل عمیق انجام دهید
    • بنچ مارکینگ
    • مقایسه
    • نظارت
    • محرکی برای گردش کار
    • همکاری در زمینه بهبود فرآیند

در ادامه به برخی مزایای حاصل از به کارگیری ابزارهای فرآیندکاوی در سازمان اشاره می‎کنیم.

    • مزایای عمومی ‎‎برای کسب و کار

تصمیم گیری مبتنی بر داده

پیش نیازهای لازم برای تصمیم گیری مبتنی بر داده‎ها، شامل مواردی همچون: در دسترس بودن داده‎ها، کیفیت بالای داده‎ها و قابلیت‎های تجسم / تجزیه و تحلیل قوی داده‎ها است. ابزارهای فرآیند کاوی در دسترس بودن داده‎ها را افزایش می‎دهند و تصمیم گیری مبتنی بر داده را فعال می‎نمایند. بدون ابزارهای فرآیندکاوی، داده‎های فرآیند اغلب محدود خواهند بود. این ابزارها از داده‎های خام یا گزارش وقایع برای استخراج توالی فرآیند واقعی و پر کردن شکاف داده‎ای استفاده می‎کنند. طبق تحقیقات انجام شده کاربران اظهار داشته‎اند كه داده‎های فرآیند واقعی كه می‎توانند برای تشخیص بیشتر مورد استفاده قرار گیرند، برجسته ترین مزیت فرآیندکاوی است.

هنگامی‎‎که داده‎ها در دسترس باشند، ابزارهای قدرتمند تجسم داده مورد نیاز است تا به کارمندان اجازه دهد به راحتی داده‎ها را تجسم و تجزیه و تحلیل نمایند. بیشتر ابزارهای فرآیند کاوی شامل ماژول‎های تخصصی برای تجسم داده‎های فرآیند هستند.

استانداردسازی فرآیند

فرایندهای سازگار منجر به نتایج سازگار برای نتایج کسب و کار می‎شوند. ابزارهای فرآیندکاوی، استخراج داده ها از لاگ‎های مربوط به سیستم را آسانتر می‎کنند و باعث می‎شوند فرآیندهایی که از رویه های غیر استاندارد پیروی می‎کنند قابل مشاهده باشند. این امر سطح درک تمامی سازمان را در مورد فرآیندها به سطح یکسانی می‎رساند و راه را برای استانداردسازی فرآیند هموار می‎کند. ممکن است یک شرکت فرآیندهای از پیش تعیین شده‎ای برای اقدامات یا خدمات خود داشته باشد. با این حال، فرآیندهای واقعی نسبت به این فرآیندهای از پیش تعریف شده پیچیده تر هستند.

داده‎های فرآیند کاوی می‎توانند این تفاوت‎ها را نشان دهند و به دارندگان فرآیند اجازه می‎دهند تا تفاوت های اجرایی را درک نمایند.

بهبود در مدیریت عملکرد

اندازه گیری دقیق عملکرد کارکنان اغلب دشوار است. ابزار فرآیندکاوی، جمع آوری داده های عملکردی فرآیند را خودکار می‎کند. به این ترتیب این امکان به وجود می‎آید که KPI هایی مانند SLA، Time to Resolution، First Time Right  به طور مداوم کنترل شوند و بهبود مستمر فرآیندها برای صاحبان فرآیند امکانپذیر گردد.

    • کاهش هزینهها

فعال کردن اتوماسیون فرآیند

ابزار فرآیندکاوی با استفاده از لاگها یا گزارش رخدادها، نحوه رسیدگی به پرونده‎های مجزا و تصمیمات عملیاتی را مشخص می‎کنند. این امر به شرکت‎ها کمک می‎کند تا به اتوماسیون فرآیندها بپردازند. زیرا دقیقاً می‎دانند چگونه فرآیندهای فعلی اداره می‎شوند. بعنوان مثال، برنامه نویسان وقتی از نحوه انجام فرآیند اطلاع داشته باشند می‎توانند رباتهای RPA را برای خودکار ساختن فرآیندها بسازند.

حذف مراحل غیر ضروری

فرآیندها به طور مداوم تغییر می‎کنند و مراحل قدیمی ‎می‎توانند منجر به ناکارآمدی شوند. با حذف مراحل غیرضروری، شرکت‎ها می‎توانند از هزینه‎های غیر ضروری جلوگیری کنند.

    • بهبود تجربه مشتری به لطف تحویل سریعتر

 بهینه سازی یک فرآیند واحد می‎تواند منجر شود به:

    • لیدتایم کوتاهتر

شرکت می‎تواند با استفاده از ابزار فرآیند کاوی، روش‎هایی برای بهینه سازی فرآیندهای خود پیدا کند. به عنوان مثال، یک شرکت مهندسی صنایع هلندی، Veco، فرآیندکاوی را در بخش مدیریت کیفیت خود اعمال می‎کند. آنها با بازسازی فرآیندهای خود، مدت زمان انجام کار را تا 11 هفته کاهش داده و رضایت مشتری را در فرآیندهای مرتبط با مشتری بهبود می‎بخشند.

    • زمان واکنش کوتاهتر

نظارت مداوم بر فرآیند از طریق ابزار فرآیند کاوی، شرکت‎ها را قادر می‎سازد تا سریعتر واکنش نشان دهند. بنابراین، در صورت بروز مشکل، نرم افزار می‎تواند علت را سریعتر شناسایی کرده و امکان واکنش مناسب را به سازمان بدهد. زمان واکنش کوتاهتر باعث بهبود عملکرد شرکت و همچنین افزایش رضایت مشتری می‎شود.

    • شناسایی و رفع گلوگاه‎های فرآیند

گاهی در فرآیند گلوگاه‎های نامرئی وجود دارد که سرعت سازمان را کاهش می‎دهد. در چنین مواقعی سازمان با تجزیه و تحلیل زمان صرف شده در هر مرحله از فرآیند، می‎تواند گلوگاه‎ها را شناسایی کرده و یا آنها را ساده کند، منابع بیشتری به آنها اختصاص داده و یا آنها را اتومات نماید.

    • بهینه سازی / هماهنگی فرآیندهای وابسته به هم

ابزار فرآیندکاوی، تمام داده‎های فرآیند را استخراج کرده و تعارضات بین فرآیند را برجسته می‎کند. شرکت‎ها می‎توانند برای کارآیی بیشتر و ارائه خدمات بهتر به مشتری، این فرآیندها را هماهنگ نمایند. به عنوان مثال، تعارضات فرآیند باید حل شود: تصور کنید که شما و دوستتان به ترتیب کافه لاته و کاپوچینو درست می‎کنید. هر یک از شما قدم‎های مختلفی برمی‎دارید اما هر دو به شیر احتیاج دارید. وقتی به دنبال شیر می‎گردید، متوجه می‎شوید که دوست شما از آن استفاده می‎کند، بنابراین باید صبر کنید. وقتی فرآیندها هماهنگ شوند، چنین تعارضاتی به حداقل رسیده، تخصیص منابع بهینه سازی شده و فرآیندها سریعتر به پایان می‎رسند.

مزایای انطباق

    • ممیزی و حسابرسی ارزانتر و سریعتر

حسابرسی وقت و تلاش زیادی نیاز دارد. نرم افزار فرآیند کاوی، حسابرسان را قادر می‎سازد داده‎ها را سریعتر تجزیه و تحلیل نمایند. EY  یکی از شرکت‎های حسابرسی است که از نرم افزار فرآیند کاوی به عنوان یک راه حل دیجیتالی استفاده می‎کند و از این طریق توانسته تحلیل فرآیند مشتری نهایی خود را در کمتر از یک هفته انجام دهد.

    • واکنش سریعتر به فرآیندهای غیر سازگار

بدون استفاده از نرم افزار فرآیند کاوی، شرکت‎ها نیاز به صرف منابع قابل توجهی برای ساخت داشبورد جهت پیگیری انطباق فرآیند خود دارند. با استفاده از نرم افزار فرآیندکاوی، می‎توان چنین داشبوردها و هشدارهایی را با سهولت ایجاد نموده و مشکلات مربوط به انطباق را در زمان واقعی شناسایی کرد.

گام های فرآیند کاوی

حال که ایده‎ای کلی در مورد فرآیند کاوی و موارد استفاده از آن دارید، بهتر است با چگونگی انجام آن نیز آشنا شوید:

گام 1: داده‎ها

قبل از شروع تجزیه و تحلیل، باید مطمئن شوید که داده‎های درستی دارید.

لاگ های رخدادها:

فرآیند کاوی به اطلاعات ثبت رخدادها نیاز دارند. داده‎های ثبت وقایع در پایگاه‎ داده‎هایی مانند  SAP، Salesforce، Excel  یا ابزارهای سفارشی ذخیره می‎شوند. معمولا سه قسمت اجباری در این بخش وجود دارد: CaseID، Timestamp، Activity Name  . علاوه بر این، می‎توانید فیلدهای دیگری مانند فروشنده، کشور، تاسیسات، کاربر و غیره را اضافه کنید تا تجزیه و تحلیل و نتایج بهتری داشته باشید.

آماده سازی داده‎ ها:

پس از ثبت گزارش رویدادها، داده‎ها مراحل مختلفی همچون پیش پردازش، تغییر شکل، پردازش و غیره را طی می‎کنند. معمولاً لازم نیست نگران این موضوع باشید، نرم افزار ما این کار را برای شما انجام می‎دهد.

گام 2: تجسم

داده‎های شما طی یک جریان فرآیند با ساختار مناسب و قابل درک تجسم می‎یابد. این جریان فرآیند به طور خودکار تولید می‎شود و نشان می‎دهد که فرآیند  شما واقعاً چگونه اتفاق می‎افتد. این امر بسته به پیچیدگی فرآیند، می‎تواند کمی‎ طولانی باشد. پس از آنکه جریان فرآیند اولیه به وجود آمد، می‎توانید سطوح مختلف جزئیات را طبق نظر خود تغییر دهید، گزینه‎های فیلتر را بسته به آنچه می‎خواهید ببینید تنظیم نمایید و به عنوان مثال با تغییر رنگ، تصاویر را سفارشی کنید.

گام 3: تجزیه و تحلیل

در این مرحله از فرآیند کاوی، همه چیز کاملاً جالب شده است؛ زیرا اکنون شما به همه چیزهایی که باید در مورد فرآیند خود بدانید، پی خواهید برد. می‎توانید به دنبال لوپ‎ها باشید، انحرافات مختلف فرآیند خود را ببینید یا گلوگاه‎هایی را پیدا کنید. با استفاده از یک ابزار فرآیند کاوی نسل دوم، همچنین می‎توانید تجزیه و تحلیل علل ریشه‎ای را انجام دهید تا بفهمید چه عواملی باعث ایجاد این مشکلات شده است.

می‎توانید روزهای مختلف، تجهیزات، فروشندگان و غیره را مقایسه نموده، روابط و وابستگی‎ها را در فرآیندهای کاری خود نشان دهید یا برای یافتن اکثریت‎ها، نقاط دور افتاده و مناطق دارای مشکل به توزیع‎ها نگاه کنید(به عنوان مثال توزیع زمان لیدتایم برای موارد مختلف).

به این ترتیب واقعاً می‎آموزید که چه قسمتهایی فرآیند شما را تشکیل می‎دهند، چه اتفاقی می‎افتد، چه اقداماتی باید انجام شود، و بالاترین اولویت‎ها و پتانسیل‎های بهبود فرآیند یا اتوماسیون فرآیند در کجا قرار دارند.

گام 4: بنچ مارکینگ / مقایسه / انطباق

از این طریق فرآیندهای واقعی را با یکدیگر یا با یک مدل هدف مقایسه کنید.

    • می‎توانید بفهمید که عملکرد فرآیند شما در مقایسه با با سالها یا ماه‎های گذشته چگونه بوده است.
    • می‎توانید عدم انطباق‎ها را در مورد یک پرونده بررسی کرده و علل آن را شناسایی نمایید.
    • می‎توانید برای ارزیابی نحوه بهبود فرآیند واقعی خود بر اساس یک مدل ایده آل بنچ مارکینگ انجام دهید.

 با استفاده از این سه نوع تجزیه و تحلیل می‎توانید KPI (شاخص‎های کلیدی عملکرد) فرآیند خود را تعریف کرده و تحت نظر قرار دهید.

گام 5: مانیتورینگ

در این گام از فرآیند کاوی، آلارم‌هایی برای آستانه نهایی KPI تنظیم نمایید.

پیشرفت خود را تحت نظر قرار داده و استراتژی خود را متناسب کنید.

زمینه‎های جدید بهبود را کشف نمایید.

مانیتورینگ به شما امکان می‎دهد در صورت عبور KPI از آستانه مشخص شده، اعلان دریافت کنید. همه ارقام مهم خود را در یک صفحه در کنار هم دارید و تصاویر همراه آنها میزان پیشرفت را با گذشت زمان نشان می‎دهند.

تجزیه و تحلیل فرآیند خود را (به صورت دستی یا خودکار) تکرار کنید تا ببینید تأثیر اندازه گیری‎های شما بر عملکرد فرآیند شما چیست.

گام 6: گردش کارها را راه اندازی کنید

به عنوان آخرین مرحله از فرآیندکاوی، ابزارهای نسل 2 به شما امکان می‎دهند جریان کار را مستقیماً از درون اپلیکیشن فرآیند کاوی راه اندازی کنید. گردش کارهایی وجود دارند که بصورت خودکار انجام می‎شود و توسط یک ربات یا توسط سیستم انجام می‎شوند و برخی گردش کارها نیز باید به صورت دستی انجام شوند. در مورد گردش کارهای دستی، می‎توانید برای حل یک مشکل از بخشهای مختلف کمک بخواهید.

سه ابزار خوب و کاربردی برای فرآیند کاوی:

ProM

طیف وسیعی از برنامه های فرآیند کاوی را با مجوز منبع باز ارائه می دهد. این ابزارها روی جاوا اجرا می شوند بنابراین می توانند به راحتی با سایر سیستم عامل ها تلفیق شوند.

Disco

از Fluxicon می توانید Disco  را به انتخاب خود بارگیری کرده یا آن را خریداری نمایید. دیسکو توسط گروهی از اساتید دانشگاه توسعه یافته و ابزاری جامع است که دارای ویژگی های گسترده و تجربه کاربری روانتری نسبت به سایر ابزارهای منبع باز است.

Apromore

 Apromore مخفف Advanced PROcess MOdel REpository به عنوان یک پلتفرم تجزیه و تحلیل فرآیند کسب و کار طراحی شده است. Apromore  یک پلتفرم قوی، با طیف گسترده ای از ویژگی‎ها و عملکردها است که به توانایی خود در تجزیه و تحلیل بصری و نظارت پیش بینی کننده عملکرد فرآیند افتخار می‎کند.

           جهت اشنایی با داده کاوی پیشنهاد می شود مقاله « همه چیز درباره داده کاوی » را مطالعه منید.                                                                         

همچنین آموزش های تکمیلی در سایت تخصصی فرایند کاوی « پراسس آنالیست » ارائه شده است.

منابع:

https://pafnow.com/blog/process-mining-101-what-is-process-mining/

https://research.aimultiple.com/process-mining-benefits/

https://pafnow.com/blog/process-mining-101-goals-and-steps/

https://www.process.st/process-mining/

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *