مهارتهای تحلیلگر فرآیند کسب و کار

مهارتهای تحلیلگر فرآیند کسب و کار

یک تحلیلگر ماهر فرآیندهای کسب و کار می‎بایست دارای مهارت ها و تکنیک های گسترده ای در جعبه ابزار گسترده خود باشد. مهمترین قسمت از مهارتهای تحلیلگر فرآیند کسب و کار، طرز تفکری است که هم قادر به تفکر استراتژیک و هم تفکر عملیاتی است و تحلیلگر را قادر می سازد تا هم بر تصویر کلان (مانند چشم انداز شرکتی و استراتژی کسب و کار) و هم بر روی جزئیات تمرکز کند. این امر همچنین به معنای توانایی بررسی کلی یک فرآیند کسب و کار از طریق نقشه برداری فرآیند است تا فرصت های بهبود فرآیند به طور موثر شناسایی شوند و بتوان رویکردهای خلاقانه‎ای برای حل مسئله کسب و کار ایجاد کرده و ارزیابی نقادانه‌ای از داد و ستدهای موجود میان محرک های ارزش کسب و کار و هزینه ها ارائه نمود.

گاهی اوقات ممکن است به عنوان یک مشاور فرآیند، خود را در حال مشاهده کردن، استنباط نمودن، به دنبال سرنخ گشتن و یا مانند شرلوک هولمز در حال شنیدن “منفعلانه فعال” در حین مصاحبه ها مشاهده نمایید. در مواقعی دیگر، ممکن است خود را به صورت یک شطرنج باز حرفه‎ای ببینید – استراتژی، برنامه ریزی، شناخت الگوها و انطباقها. اصلیترین مهارتهای تحلیلگر فرآیند کسب و کار باتجربه ، شامل طیف گسترده ای از قابلیت‎های فردی و اکتسابی خواهد بود.

 


پیشنهاد می شود مقالات « تحلیل کسب و کار » را مطالعه بفرمایید.


مهارت های اصلی

مهارتهای تحلیلگر فرآیند کسب و کار، شامل رنج گسترده ای از ویژگی ها است. کار یک تحلیلگر کسب و کار چند بعدی و چالش برانگیز است. تحلیلگران به غیر از داشتن مجموعه ای قوی از “مهارتهای سخت”، لازم است “مهارتهای نرم” نیز داشته باشند تا بتوانند شرکت را هدایت نموده و بدانند چه کسی در چه زمانی و چگونه مشغول است. تحلیلگر همچنین باید افراد مناسب و مهارت های رهبری را داشته باشد تا کسانی را که دارای دیدگاه های مختلف هستند گرد هم بیاورد و بتواند به این ترتیب فرآیندهای جدید یا بهبود یافته‎ای را براساس یک دیدگاه مشترک ایجاد کند.

اگر به شغل تجزیه و تحلیل استراتژیک کسب و کار علاقه مند هستند، بهتر است هر فرصت شغلی را با توجه به مهارت و دانشی که با به دست آوردن آن پست به دست می آورید، ارزیابی کنید. همین اصل در مورد کارفرمایان نیز صدق می کند. شرکت ها با بهبود شیوه استخدام خود و تمرکز بیشتر بر مهارتهای تحلیلگر فرآیند کسب و کار به جای انتخاب نامزدها بر اساس عناوین پستی که در گذشته داشته اند و در صورت لزوم برای پر کردن شکاف‎های مهارتی، در زمینه آموزش سرمایه گذاری می کنند.

در ادامه به برخی از مهمترین مهارت ها و ویژگی های شخصیتی که یک تحلیلگر به آنها نیاز دارد اشاره شده است:

1. ارتباط تاثیرگذار:

تصور کنید یک تحلیلگر کسب و کار استخدام کنید که هنگام صحبت کردن با صدای آهسته حرف می‎زند. یا افرادی که از برگزاری جلسات حضوری، حتی با ذینفعان امتناع می ورزند، زیرا بسیار خجالتی هستند. یا ایمیل های آنها بسیار کوتاه و مختصر است و فقط برای تأیید یک ضرب الاجل به بیست رفت و برگشت نیاز دارد. این فرد تحلیلگری است که نمی‎تواند ارتباط برقرار کند. آیا برای بهبود کار خود به او اعتماد خواهید کرد؟ احتمالاً نه.

تحلیلگران بزرگ کسب و کار می دانند که ارتباطات موثر جزء مهارتهای تحلیلگر فرآیند کسب و کار نیست، بلکه یک ضرورت است. برای هر پروژه خاص، آنها می‎بایست با مدیران و کارمندان به صورت تلفنی، از طریق ایمیل و به صورت حضوری گفتگو کنند. هرگونه مانع و گرفتگی در این بحث ها کار بیشتری را برای همه افراد درگیر ایجاد خواهد کرد.

2. توانایی حل مشکلات:

مشکلی در شرکت رخ می دهد. شاید نیاز به وقفه در عملیات یا تغییر در مدیریت فرآیند باشد. صرف نظر از اینکه مسئله چیست، تحلیلگر کسب و کار برای رفع آن فراخوانده می شود. اینکه مشکل چگونه باید حل شود یکی از مهارتهای تحلیلگر فرآیند کسب و کار است.

راه حل ها همیشه ساده نیستند. از جمله مهارتهای تحلیلگر فرآیند کسب و کار این است که می داند باید چندین عملیات و سناریوی مرتبط را انجام داده و سپس بهترین گزینه را انتخاب نماید. زیرا کسب و کارها معمولا بسیار پیچیده هستند. آنها به بخشهای کاری مختلف(فرآیندها، مدیریت، مشتریان، کارمندان و غیره) نیاز دارند. یک راه حل می تواند برای یکی از این گروه ها خوب باشد، اما برای گروه دیگر کشنده و خطرناک.

احتمالا دوست ندارید تحلیلگری داشته باشید که بلافاصله اولین راه حلی را که به ذهنش رسید پیاده سازی کند. شما کسی را می‎خواهید که از هر زاویه قابل تصوری مسئله را بررسی کرده باشد. شخصی که برای جلب نظر و دریافت بازخوردهای ارزشمند با همه طرف های درگیر صحبت می‎کند. و شخصی که موفقیت شرکت شما را موفقیت شخصی خود نیز می داند.

3- تفکر نقادانه : یافتن راه حل ایده آل چیزی نیست که “ناگهان اتفاق بیافتد”. جواب مناسب، در لیوان قهوه مورد علاقه افراد یا در وسط خواب، درست قبل از بیدار شدن الهام نمی شود (حتی اگر خیلی ساده باشد!). خیر، تحلیلگران تا حد زیادی به توانایی خود در زمینه تفکر نقادانه اعتماد می کنند. بنابراین نقد کردن شرایط یکی دیگر از مهارتهای تحلیلگر فرآیند کسب و کار خواهد بود.

گاهی اوقات، دلیل موجود در پشت یک مشکل، اصلاً دلیل واقعی آن نیست. آسان است که بگویید، “لازم است این قضیه درست شود، چون در حال حاضر اشتباه است!” مطمئناً درست است، اما ممکن است دلیل اصلی چیز دیگری باشد. شاید مدیر برای ادامه کار به یک تیم احتیاج داشته باشد، زیرا در پروژه پیچیده‎ای دچار مشکل شده‎است. تحلیلگر باید با همه افراد درگیر صحبت کند تا بفهمد یک نیاز چرا وجود دارد و چگونه تحلیلگران می توانند به طور مساوی به تیم و مدیر کمک کنند. در غیر این صورت، تولید و سود به بن بست خواهد رسید.

4-  یک ذهن تحلیلی:

مجبور نیستید با چنین ذهنیتی به دنیا بیایید؛ اما باید اشکال مختلف تجزیه و تحلیل را درک کرده و از آنها استفاده کنید. با دانستن بسیاری از انواع مختلف تجزیه و تحلیل، صرفا ممکن است در دریایی از اطلاعات غرق شوید. اما یک تحلیلگر عالی کسب و کار فرضا باید بداند که چه موقع آنالیز PESTLE بهترین گزینه برای تحلیل زنجیره ارزش است. لذا قوه تحلیل به عنوان یکی از مهارتهای تحلیلگر فرآیند کسب و کار در نظر گرفته می‎شود.

برای کاوش واقعی در یک مسئله یا ارزیابی راه حل پیشنهادی، تجزیه و تحلیل کمک می کند تا آن را به صورت استراتژیک به بخشهایی از اطلاعات قابل درک تقسیم نمایید. این امر می تواند به ترسیم یک سناریو و ایجاد چارچوبی برای یک راه حل موثر کمک کند. هر تحلیلگر کسب و کار، یک رشته از انواع مختلف تجزیه و تحلیل‎های اساسی را در جعبه ابزار خود آماده کرده است.

 5- دانش مدل سازی فرآیند:

برخی از اشکال تجزیه و تحلیل از مدلسازی بصری یا مدلسازی فرآیند استفاده می کنند. این شیوه، یک نمایش بصری از اطلاعات است که اغلب به صورت یک نمودار نشان داده می شود. در مدیریت فرآیند این شیوه معمول است که فرآیندهای مختلف یک کسب و کار برای درک آسان به صورت بصری نمایش داده شوند. دارا بودن دانش در زمینه مدلسازی فرآیند بسته به شغل ممکن است یکی از اصلیترین مهارتهای تحلیلگر فرآیند کسب و کار باشد. اما مهارتی است که رشد آن مهم است؛ زیرا برخی از افراد نسبت به اطلاعات دیداری واکنش بهتری نشان می دهند تا اطلاعات شنیداری.

بر اساس تعریف IIBA برخی از مهمترین تجربیات و مهارتهای تحلیلگر فرآیند کسب و کار عبارتند از:

  • مهارتهای ارتباط شفاهی و کتبی
  • مهارت های بین فردی و مشاوره ای
  • مهارت های تسهیل تفکر تحلیلی و حل مسئله
  • جزئی گرا بودن و توانایی ارائه سطح بالایی از دقت
  • مهارت های سازمانی
  • آگاهی از ساختار کسب و کار
  • تحلیل سهامداران
  • مهندسی الزامات
  • تجزیه و تحلیل سود و زیان
  • مدلسازی فرآیندها
  • درک شبکه ها، پایگاه های داده و سایر فناوری ها

 


پیشنهاد می شود فیلم« وبینار نقشه راه تبدیل شده به مشاوره مدیریت فرایند » را به رایگان مشاهده بفرمایید.

وبینار مدیریت فرایند


منابع:

https://expert360.com/resources/articles/what-does-a-business-process-analyst-do

https://pestleanalysis.com/5-qualities-that-make-a-great-business-analyst/

https://www.cio.com/article/2436638/project-management-what-do-business-analysts-actually-do-for-software-implementation-projects.html

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *